lördag 12 april 2008

Blomparad

Det var en sur och grinig Annica som vaknade i morse. För lite sömn är kanske förklaringen...även om jag nu är riktigt otrevlig att ha att göra med direkt på morgonen. Har aldrig blivit kallad sunshine av min familj direkt. hihi Har dock en liten son på tre år som varje morgon vaknar med ett leende och ett glatt humör och det gör ju så man känner sig lite gladare!
~*~
Idag har vi ägnat oss åt städning hela familjen.
Skulle få fikagäster fram på eftermiddagen vilket var tillräcklig motivation för samtliga familjemedlemmar att ta sig i kragen.
T.o.m småkillarna röjde upp i sitt rum...
Vilka små pussgurkor!

T fixade fram lite fikabröd från affären och jag slängde ihop en kladdkaka.
Efter en trevlig eftermiddag väntar nu Lasagne som jag och T tillsammans lagat.
Det är en av favvorätterna i familjen men det är sällan vi orkar laga det då det tar lite tid.
~*~
Vädermässigt har inte Östergötland haft något positivt att bjuda på.
Regn, regn och åter regn...
Som tur var har jag sommar inombords idag.
Jag drömmer om vackra utemöbler och vilka blommor jag ska ha i trädgården.
En av mina favoriter är lavendel.
Just denna syn kommer jag aldrig att få se i min trädgård men
visst är det väl vackert?


Pioner är oxå en favorit och jag skulle vilja ha fler pioner än jag har nu, dvs fler än 2 st.
Dessa går i en mörkt rosacerise färg. Kanske ska jag utöka med några andra kulörer. Vad sägs om vitt och ljusare rosa?

På plantagens hemsida har jag lånat de flesta av dessa bilder. Där fanns även denna kruka med söta petunior.
Rosor finns ju i alla de kulörer. Den ena mer ljuvligt doftande än den andra. Jag bara ÄLSKAR rosor!!!
Denna ljuvt rosa skulle jag kunna tänka mig i trädgården.
Eller varför inte denna gula?
Rosor har alltid varit en favorit för mig. En och en annan lyfter nog lite undrande på ena ögonbrynet när de hör att jag förra sommaren faktiskt tog bort rosbuskar från tomten...
Anledningen var att de helt enkelt stod i vägen för mina killars fotbollsspelande.De fick både rivmärken och punkterade bollar som ledde till en del gråt!
Och hur mycket jag än älskar rosor så älskar jag mina barn mer...

Löjtnantshjärtan är en annan blomma som står på min önskelista. Jag hade det i mitt kära torp som vi sålde för några år sedan.
Kanske hamnar det en sådan i min rabatt i år...?
~*~
Jag såg annars en riktigt vacker rabatt på en annan bloggares sida (minns inte vems just nu...Förlåt!)
I den rabatten fanns bara vita blommor.
Kanske är det det jag ska satsa på i år?!

Det finns ju t.ex många söta vita klockor som skulle göra sig fint mot mitt grå hus. :)

Vad tycker ni? Hur ser era rabatter ut?
Det skulle vara jättekul att få lite inspiration.
För med tanke på hur vackert ni har det hemma kan det ju inte vara sämre i rabatter, krukor och blomlådor...

Ha nu en skön lördagskväll!
Kram Annica

14 kommentarer:

Karin i Villa Grå sa...

Oj, vad du bjuder på inspiration idag! *tittar storögt*

Pioner och löjtnantshjärtan går hem hos mig också, liksom rosor. Och när jag inte drömmer om blommor äter jag GÄRNA lasagne, men även här blir det sorgligt sällan det äts eftersom det tar en sådan tid. Bara för att jag läste ditt inlägg nu ska det göras lasagne i veckan som kommer och sedan ska jag tänka på DIG när jag äter och äter och äter..! *ler*

Kul att få se dig på bild! Synd att den inte går att förstora!

Hade du inte lyckats släpa mannen till altaret? Jag släpade inte min dit heller, bara till rådhuset ;-) Efter en hel månads förlovning! Tålamod är en dygd, vet du!

Kram, goding!

Karin

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hellojsan...ja vår helg ärabsolut int fri fr aktiviteter,,,kör helg, fotbolscup , 2 mässor har vi hunnit med oxå...men nu så,,,hinner jag ta igen lite ju!!!

Ååå älskar lavendel, rosor & pioner...sååå man längtar till sommaren nu...o till sin trädgård!!
skulle vilja ha lite mer blommor dock..men hur ska man hinna med allt, det ska ju rensas med!!!!!

Låter jobbigt med sömnen ju..vet hur det är!!!
ja , tar ju med sömn tabletter, men vill inte ta de för ofta, dels är de ju beroende framlkallanfe o dels blir jag så tjurig o arg av dem..o det vill man ju inte vara!!
Hoppas det löser sig för dig..men trosr inte det är bra att jobba 100% om du inte år sova...usch passa på att ta det lgnt när du är ledig!!

Lasagne , åå såå gott..ne samma här.blir inte alltför ofta ju..förutom dafgårds köpta ju!!!!;)
den har vi till vardags vara o varanann vecka;)

Trevlig fortsatt helg nu gummsis!!

Kramizz Millizzz

Karin i Villa Grå sa...

Sådana där kommentarer som man blir glad av brukar du så ofta bjuda på! Me like!

Åh, jag avskyr verkligen också att fotas. Ibland får jag dåligt samvete gentemot barnen eftersom de knappt kommer att ha några bilder på sin mamma *skäms en smula* Å andra sidan finns desto fler bilder på dem och det är ju bra ;-)

Jag vet inte riktigt var jag ska säga att jag växte upp, vi flyttade runt, runt. Men det står Vällingby i passet och där bodde vi visst i flera månader *ler* Norrtälje och Sollentuna är två platser som jag bott i flera år i sträck, dock. Du då?

Kram igen!

Katta sa...

Ja du min rabatt finns bara i fantasin eftersom vi bor i lägenhet. Men om jag en dag får trädgård skall där finnas just rosor, pioner och massor av lavendel. Sen vill jag ha kryddväxter lite vackre saker som fina stenar, klot, figurer rostigt gärna.Och så ska det inte vara så perfekt utan lite vildvuxet här och var och en järnsäng med en massa mysiga kuddar under ett parasoll. Oj, vad jag tog och drömde här hos dej nu. De där vita blommorna blir nog jättefina hos dig, jag gillar grå hus.Ha det så bra önskar drömmaren Katta

Maria sa...

Härliga rosor! Har faktiskt varit på plantskola idag och köpt fyra rosenbuskar som jag har planterat i trädgården. Längtar så tills att de blommar!

ColonialEast sa...

Hej Annica! Pioner, perenner och rosor ... precis min smak!! Fortsatt trevlig helg!! Kram!

Wolf sa...

Halloj,

Vill bara med denna lilal kommentar bekräfta att du är med i utlottningen av hyllan.

Ha en fortsatt trevlig helg,

från en stressd Wolf som skall göra sig i ordning för trädgårdsmässan.

Kram
Wolf

Drömmar om Junibacken sa...

vilka härliga blom-bilder du bjuder på idag! Pioner är så vackra, förstår att du gillar dom. Jag tycker att vita och ljusrosa pioner är bland det finaste som finns förutom rosor då ;) Tyvärr så kan jag inte ge dig några tips ifrån min egen rabatt, vi har ju inte någon här i lägenheten :) Däremot så har vi ju massor utav blommor i rabatterna uppe i stugan. Där finns det bland annat akvilejor som jag tycker är fina. ett litet tips i allafall :) Tack för din kommentar inne hos mig också, det värmer! Kram L.

Tankar tar tid sa...

Säger detsamma ... vi har nog gansaka lika smak ... för jag gillar samma sorts blommor som du :).
Tyvärr är min trädgård ingen syn för gudarna heller ... beror både på okunskap och ork (jag har fibromyalgi och orkar inte med så mycket emellanåt) ... men vilja att förbättra saknas inte! Det tråkiga är att maken arbetar borta i veckorna så jag får inte så mycket hjälp därifrån heller.

Hoppas bara att du kan övertala maken till en tur till IKEA och inköp av trädgårdsmöbler nu.

Kramar Christina

Gårdsromantik sa...

Åh vad mycket vackra blommor - älskar Perenner!
Favoriten bland de du visade var nog löjtnantshjärtan.
Annars har jag massor med lupiner.

Kram Maud

svartataket sa...

Åh vilka underbara blommor!!! Vad gjorde man utan blommor!!

Trevlig söndag!

Södralycke sa...

Vilka härliga blommor! Längtar ännu mer till sommaren nu :) Den där vita pionen är verkligen vacker!

Ha det bra Kram Johanna

IKT i min vardag sa...

Vad kan vara så mycket vackrare än blommor? Inte mycket. Underbara bilder, blir så sugen på att anlägga rabatter...vet inte var bara ;-)Har så mycket krukor och lådor på balkongen på sommaren att vi knappt får plats själva. En rabatt i vitt vore något det, gärna med inslag av silvrigt grönt.

Lasagne tar väl ingen tid alls att laga...bara man använder färska plattor (fullkorn). Det är en favoriträtt härhemma.

Kram ♥

marita blücher sa...

Hej Annica,
Vilka underbara blomsterbilder du bjuder på - man längtar så att man blir tokig efter sommaren (trots att våren knappt kommit igång). Vi har ganska mycket lavendel i vår trädgård, det är lättskött, luktar gott och är vackert att titta på - vad mer kan man begära ?? Jag har tänkt mig att plantera lite mer vita blommor denna vår, löjtnantshjärtan och pioner står högt på önskelistan.
Tusen tack för din gulliga kommentar på min blogg och ha det så bra.
Kram/Marita