torsdag 17 april 2008

Torsdag...

Det känns i både kropp och knopp att arbetsveckan börjar närma sig slutet. Trött är bara förnamnet... Huvudvärken vill envist inte ge med sig...

Igår blev jag ju utmanad av Karin med bloggen "I villa grå" att visa mina

senaste, bästa och sämsta inköp.


Så här kommer de:


Senaste inköpet som jag ju gjorde i Danmark när vi var där på påsklovet.

De två underbara ljuslyktorna från Sia och så en hel drös med små pastellfärgade hjärtan i trä...

Jag älskar ju att handla små saker till hemmet egentligen men på senaste tiden har jag inte haft någon direkt ork till något mer än att handla mat...















Hjärtana fick pryda påskriset under en kort period men nu väntar jag på att hitta dess rättmätiga plats i tillvaron!


Så över till Bästa köpet!


Min underbara spegelbyrå!


Den inköptes hos en privatperson som skulle flytta utomlands och var så billig, så billig!


Hundra svenska kronor gav jag för den!




Som ni ser är den sliten (inte snyggt sliten kanske ska tilläggas) och det saknas handtag. Jag ska måla om den så fort det blir lite varmare... och söker med ljus och lykta efter nya handtag som passar till stilen och hallen.


Till sist... Sämsta köpet.... Tycker att jag sällan gör några dåliga köp så därför går detta tre år tillbaka i tiden!


Vårt hus...




Jag älskar mitt hus på många sätt och vis. Tycker det är perfekt för en fyrabarnsfamilj. Gillar stilen på det, utseendet och planlösningen!
Att vi valde att köpa ett så pass nytt och för oss dyrt hus berodde på att vi sedan tidigare var ägare av ett gammalt torp som vi renoverat från grunden då vi haft en stor vattenskada i det som förstörde mer än halva torpet. Vi var helt enkelt trötta på att renovera. Ville bara ta vårt pick och pack och flytta in. Kanske måla om en vägg eller tapetsera en fond. Thats it!


MEN


När vi köpte huset visste vi inte att det skulle bli så mycket problem.Hade jag vetat hur det hela skulle utvecklas hade jag låtit bli...


Huset var ganska nybyggt. Besiktningsmännen hittade inte några fel....


Vi flyttade in och fick sedan uppleva mardrömmen!


Felkonstruerat avlopp. Golv som lutade åt fel håll. Felaktiga vitvaror... Ja det dök upp så många fel så vi var tvungna att dra igång en rättsprocess mot både de tidigare ägarna och mäklaren...


Jag var mammaledig med en tvåmånader gammal bebis och tvingades hoppa omkring på golvbjälkar då inga golv fanns på hela bottenvåningen. Elektriciteten var satt ur spel och det gick inte att vare sig duscha eller gå på toaletten...
Det var ju liksom det här vi ville undvika!!!


Nu tre år och ganska många kronor senare börjar jag trivas riktigt bra...


Skickar utmaningen vidare till:

Mamma Millans förtrollande värld

Vägen till Drömhuset

&

Sara med flera


Om ni nu orkar och vill tjejer?!

(har inte kollat om ni redan fått utmaningen någon annanstans ifrån förstås...)

~*~

Till sist vill jag bara säga

Gratulerar på födelsedagen

Therese!

Ha en underbar födelsedag!



Kram Annica
Tillägg: Huset är inte helt nytt utan var från början en sommarstuga som blivit tillbyggd på senare år. Det är i de nya delarna som de största problemen uppstått. Vet inte om det är Timell-effekten som är boven i dramat men mycket tyder på det då familjen som då bodde i huset och alltså byggde till gjorde praktiskt taget allt själva!











23 kommentarer:

Svenska inredningsbloggar sa...

Dina ljuslyktor är verkligen fina - för att inte tala om byrån! Såå fin!
Så synd att det skulle gå så med huset. Man tycker ju verkligen att det inte borde vara sådana problem med nya hus. Stackars er. Men bra att det är bra nu!
Ha en riktigt skön helg nu!
Kram, Lotta

Vecka - Vecka sa...

oj, inloggad som inredningsbloggar var jag ju igen.. inte första och knappast sista gången..
H:Lotta

Jenny sa...

Vilka bra inköp, byrån var jättesöt, synd på huset bara. Trist att det ska bli så även när man köper nytt och hoppas slippa alla problem. Men men, skönt att det börja ordna upp sig.

Får se vilket tyg det blir på min fåtölj, är väldigt inne på rött, tror det kan blir en fin färgklick.
Ska bli spännande att få inreda min mammas sommarstuga, men vi får se hur tyget ser ut.. man vet ju aldrig.

Trevlig helg!
/Jenny

Gårdsromantik sa...

Vilken underbar spegelbyrå - verkligen ett fynd!

Så trist med huset - man tror ju att det skall vara problemfritt när man köper ett nytt hus.
Du har iala fall ett vackert hus!

Kram Maud

Stämningsfullt sa...

hej!
Åh så söta lyktor du har köpt!
Byrån är verkligen jättefin! Det är oftast så för mig också att det är KLIPPEN man tycker är bäst!
Vad trist att det skulle bli sådäär när ni köpte huset :( Hoppasatt det har ordnat upp sig nu.

Ha en trevlig helg!
Kram!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hellojsan...klart jag är på!!!
Har fått den av 2 till..men jag är ju sååå seg...ska försöka visa i helgen TACK!!!!!!!!

Ljuslyktorna är underbara , likaså din spegelbyrå..wooow..vilket pris säger jag bara!!!!!!

men såååå trist med huset..hur gick det i rättsprocessen..lät sååå jobbigt ju....Tycker så synd om er!!!Har ni fåtto ordning allt nu då?!!!

Japp..du får ha en kanonhelg..massor av kramar!!!!!

Millan!!

Helena Sjögren sa...

Vilket jobb med huset det blev då .. Så typiskt. Har ni kommit till rätta med allt nu ?
Så får jag gratulera till vinsten i går också. Ha en go helg kram Helena

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj vilken otur ni har haft med husköpet! Sån tur att det har blivit bättre nu!
De små ljuslyktorna har jag också, och jag tycker också dom är så fina.
Kram
MArie

Elzie sa...

Ja, man bör nog tänka sig för innan man hoppar på för stora projekt själv. Dte blir inte alltid som man tänkt sig.
Så jättesöta ljuslyktor. Förstår om du är glad i dom.
Ha en skön kväll.
Kram Elzie

Stina sa...

Vad jobbigt med allt arbete. Hoppas att det är slut nu då.
Puss från fiskpinnen.:-)

Katta sa...

Tycker ert hus är fint tycker om färgen på det, men stackars er som haft så mycket strul med det. Bor själv sen sex år i en då vi flyttade in nybyggd lägenhet som har nåt konstruktionsfel som gör att våra väggar vibrerar och alla våra saker står och skallrar och låter, vi håller seriöst på att bli tokiga av det.Har haft hit en massa gubbar som kollat på det senast i dag men ingen fattar nåt. Vi kommer så snart vi kan att sälja skiten och flytta till större och bättre.Det tär så mycket på en allt detta. Jag hoppas ni får det bra hos er snart. Kram Katta

Karin i Villa Grå sa...

Dina små ljuslyktor är helt bedårande, de är SÅ söta! Och hjärtana är också gulliga, jag vet att du är bättre än jag på att ta tillvara sådana där rara små saker *ler*

Spegelbyrån var ett kap - me like! Härligt med en rejäl och vacker möbel som du tycker så mycket om.

Huset har en färg som jag verkligen är svag för, så där gråblått..! Men herregud vilken otur ni hade! Precis som du säger, köper man nytt är det ju ofta för att slippa problem. Att hålla balansen på bjälklag med bebis i famnen måste ha varit en mardröm *ryser*

En riktigt mysig helg önskar jag dig! Du är så rar!

Kram, Karin

thessan sa...

Tack underbara vän för din hälsning:o)

Hoppas att huvudet ditt mår bättre och att ni fått/får fint väder som man kan hjälpa en att bli lite piggare.

Massor av kramisar Thessan

Tankar tar tid sa...

Usch, vilken mardröm med ditt hus ... det är sånt som man inte förväntar sig av ett relativt nybyggt hus.

Ja det där med shopping är lite kul ... när man åker iväg någonstans för att shoppa hittar man vanligtvis inte så mycket men om man inte räknar med att hitta något brukar man komma hem med kassarna fulla ...lustigt egentligen *ler*

Kramar Christina

Svenska inredningsbloggar sa...

Nämen, vilken otur ni har haft ! Skönt iaf att det har ordnat upp sig efter mycket om och men.

Spegelbyrån är verkligen fin, förstår att det är bästa köpet !

Ha det bra i helgen !
kram
Camilla

me and alice sa...

Fina saker du visar. Jasså ni har också varit i underbara Danmark nyligen?!
Men gud vilken otur ni har haft med ert hus. Sånt där elände som man bara läser om. Hoppas ni har det ok nu...
kram Susanne

Drömmar om Junibacken sa...

Byrå var jättefin och lyktorna likaså! Trist med ditt hus bara...Hoppas du har en skön och avkopplande helg! Kram L.

Maria sa...

Ja lurad av besiktningsmän har nog många blivit, helt sjukt att det kan få gå till på detta viset!
Men ett fint hus har ni alla fall, hoppas allt har ordnat upp sig och att ni numera trivs!

n o r d i n g å r d e n sa...

Så tråkigt att ni har haft så mycket problem med huset, för det är verkligen fint! Och vilken spegelbyrå, kors så snygg den var!! Mari.

Anonym sa...

hej tjejen!! vilket roligt inlägg (nja inte det sista med huset med du förstår).. klart att jag antar utamaningen!! kommer i mitt nästnästa inlägg :) i nästa inlägg visar jag det färdiga vardagsrummet, jippi!!

stor kram sara

ps. din spegelbyrå är ju toppenfin, vilket fynd!! ds.

lottens vita och gröna sa...

hallå där; din spegelbyrå är ett allldeles underbar fynd! ljuslyktorna är så söta, vill me ha! ,en vad jobbigt med ert hus, det verkar ju nu iaf kommit till ro där, skönt! ´timelleffekten ja, vissa prylar ska man bara inte göra...kram lotten

Rosa Hemmet sa...

Tack för din snälla kommentar om mitt TVskåp! :) Din "smink-byrå" hade jag gärna velat ha hemma, vilket fynd för 100 kr! :) Kul! Trevlig helg

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Oj,oj..blev ju alldeles färdig bara om att läsa om huset. Dessutom med en liten att ta hand om... Jo jag påstår gärna att vissa erfarenheter skulle man kunnat klara sej utan.
Allt gott! //Linda