lördag 26 april 2008

Gömda och glömda skatter...

Igår fick jag för mig att jag skulle rota lite i några ouppackade kartonger. Just ouppackade kartonger är något jag har gott om...till min oäkta makes stora förtret.
Jag är en typisk samlare medan han vill kasta,kasta och kasta...



I just denna kartong visste jag att mina älsklingblomkrukor låg, omsorgsfullt inslagna i vitt silkespapper för att inte gå sönder.

Att jag hade denna blå kruka mindes jag dock inte.
Tyckte dock att den har en fin färg och att den skulle bli utmärkt med några söta penséer i.


Det lilla arrangemanget ställde jag på barnens lilla utomhusmöbel som blev blå förra sommaren.

♥♥♥♥♥♥

Här är den precis utplockad ur vinterförvaring och jaghar inte hunnit torka av den än så ni får helt enkelt låtsas att det är skinande rent om ni inte står ut med att se smutsen go´vänner!


Bordet har inte ännu hamnat på rätt plats men så länge får det samsas med den lilla slitna bänken (som jag hittade i uthuset när vi flyttade in) och zink-krukor och zinkljuslykta (inflyttningspresent från goda vänner)




Även om inte barnen sitter så mycket här än så tycker katten om att sträcka ut sig på bordet...




På bilden här under ser ni en gammal docksäng som rasade ihop förra sommaren.
Den har jag limmat ihop och ska spika ihop den lite för extra hållbarhet innan jag målar den vit.

Tänkte att den ska få en ny funktion som blomsäng :)
Kanske några vackra pelargoner skulle göra skapelsen fulländad?!



Jag gillar tanken på att återvinna gamla saker...


Något som jag tidigare skrivit i denna blogg är att jag älskar fönster.
Jag är även förtjust i gamla dörrar!

De är som riktiga smycken...


I vårt gamla torp (som vi nu sålt) hade någon bytt ut de gamla pardörrarna mot ett par nyare.


De gamla stod lutade mot en vägg i gäststugan och jag bara älskade dem vid första ögonkastet!


Så när vi sålde torpet för att flytta in i villan fick mina dörrar följa med!


jag visste redan innan att både min oäkta make och min svärfar skulle knorra rejält men jag stod på mig...


Min oäkta make är ju van vid mina tilltag och har börjat förstå hur jag fungerar efter alla dessa år så han förstod att det inte var lönt att protestera...

Svärfar däremot...ja, vad han sa får ni lista ut själva ;)
♥♥

Så här ser de iallafall ut,

Mina älskade dörrar:




Utsidan är skönt grön;)



Och fönstren är uuuuuunderbara!
På insidan är det vitt som gäller.



Funderar på att ta ut dem ur sitt gömställe och måla dem i sommar...




Och här ser ni den fantastiska tapeten sticka fram ;)



Säga vad man vill om de som fixade till dessa dörrar en gång i tiden, men inte var de rädda för färg iallafall ;)
♥♥♥♥♥♥
Och så till sist det jag gav mig ner i kartongen för att söka reda på:


Dessa underbara rosenkrukor har jag fått av min farmor.


Vågar dock inte ha dem framme än då jag är rädd att barnen ska slå sönder dem!



Visst är de väl ljuvliga?!


Kram Annica





16 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Det där var en väldigt fin dörr!:-)

Ha en jättefin helg!

Kram Martina

Katta sa...

Å vilka underbara dörrar! Jag är också dörr och fönster"fetishist" ;D I sommar ska jag på gammal dörr och fönsterjakt. Självklart ska du fixa till dörren och ha den nånstans. Fina krukor du har efter farmor.Kram Katta

Titti underkalas-eken sa...

Hej! Tack för din fina kommentar på min blogg (underkalas-eken)! Kul att du tittade in! Vad fint det blev med blommorna i den blå krukan! Ha en bra kväll!! /Titti

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

men så avis jag blir nu..såååååå vackra dörrar...bara dräglar ju..älskar ju dörrar fönster ja allt som hör till hus ju!!!!

fin bänk till barnen..har med en sån..valnötslaserad ...lite stora nu..men jag gillar den än!!
Ha en underbar Söndag!!!!
~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan!!

Gårdsromantik sa...

Så vackra dörrar! Har själv samlat på mig säkert 20 st till gården som vi skall renovera - tar det pö om pö så märker inte maken av min mani!

Kram Maud

me and alice sa...

Vilka underbara pardörrar...
Tur du stod på dig och behöll dörrarna!
Ha en underbar Söndag!
kram Susanne

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

SÄNDER LITE PIGGELINKRAMAR!!!!!
tänkte du behövde det,,lät ju inte alls kul ju!!! Hoppas de blir krya snart så du får koppla av, men har du hållt dig frisk??!!
Usch pest o pina ju...just när det är hostigt o trssligt på näterna man bir ju vansinnig juuuuuu!!!

japp här regnar det med..så halv trist..fast ändå skönt, kan jag slappa inne..tänker inte dra igång nåt nytt, utaninväntar väder o fortsätter det jag börjat med!!!

Får väl ta o leta reda på min plånbok som så mystiskt försvunnit!!!!Helt väck..känner mig ju handikappad nu ju!!!!
Värsta är ju att jag har en ful ovana att slänga saker....(har både slängt mobil, guldklocka mm mmm ..utan att hitta)...får väl rota igenom veckans alla sopor innan de töms i morron...
blääääääää :(

ja..nu kansle du fick dig ett litet leende.änka på mig som rotar aigenom alla sopor..med grannarnas undrande blickar i fönstret!!!
"har de slut på maten eller!!!":)


ha det fint trost sjuklingar!!!!

kraaaaaaaaaammmmmm!!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

japp me to,,upptäckte den var borta samma morron som vi skulle till ullared..ett tecken kanske;)

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Vackra dörrar!! Förstår att du förälskade dej i dem! Klokt beslut av dej, att låta de bli kvar i din ägo även om inte torpet är det!!!
Så blev jag ju nyfiken om vad för ide' du har för återanvändning av dörrarna!? //Linda

IKT i min vardag sa...

Vilka fantastiska dörrar, dem skulle jag inte kunna hålla tassarna och färgen ifrån...;-)
Vilken fin idé med blomsängen!

Kram

Anonym sa...

hejhej! vilka fina dörrar, skulle bli fina i vitt och kanske ha som innedörrar?? blomsängen kommer bli såå fin!! skulle också vilja ha en sådan :)

här har vi hunnit med 2 grillningar sedan i torsdags, såå härligt. känner att livsandarna väcks till liv när våren kommer.. känns som om man gått på sparlåga länge nu!!

hoppas du har en underbar söndag! stor kram sara

Sara sa...

Vilka underbara dörrar, älskar dem!
Ha en fin vecka!
Kram Sara

Södralycke sa...

Känner igen det där med att man samlar och maken bara vill slänga, det är samma sak hos oss :)

Viken rolig ide med docksängen! Det är så roligt när man kommer på nya användningsområden för gamla saker och plötsligt ser dem på ett nytt sätt!
Hoppas du får en bra vecka, Kram Johanna

Stina sa...

Sicka dörrar! Jättefina...:-) Kramis

Fredrika sa...

Vilka fantastiska dörrar! Dom skulle passa fint hos oss.....
Fredrika

svartataket sa...

Ja det är bara fantasin som sätter gränserna...
Önskar dig en härlig vecka!