lördag 30 augusti 2008

Hej och välkomna till Svintuna marknad!

Ja, det är här jag tillbringat några timmar idag lugnt strosandes:)
I Kolmården har Lions sedan 1984 varje år anordnat en Hantverks- och "Knalle"-marknad vid Svintuna Kvarn , Sandviken.
Den går alltid av stapeln den sista helgen i augusti och
besöks av mellan fem och sextusen besökare.
Marknadsplatsen är väldigt vackert belägen alldeles intill Bråvikens strand och inramas av både grönska och Svintunabäcken.
Ån ger energi till Svintuna Kvarn som under marknadsdagarna är i full drift.
På platsen där kvarnen är belägen har det malts mjöl ända sedan vikingatiden.
Man vet att Kronan genom drottning Margareta år 1399, genom "räfsteting" i Söderköping återfick Svintuna Kvarn från de enskilda brukare som bodde på norra sidan av Bråviken.
Norrköpings kommun har under senare år gjort en mycket genomgripande och pietetsfull renovering av samtliga till kvarnen hörande byggnader.
Kvarnens historia i korta drag.

1399 ägdes kvarnen av drottning Margareta, så
småningom kom den att tillhöra Krokeks kloster
för att sedan tillfalla Gustav Vasa och kronan.
I kronans ägo fanns kvarnen till 1722 då den såldestill Stavsjö Bruks ägare.
Det var främst de stora skördarna från Vikbolandet som maldes här.
Vikbolandets långsamt rinnande bäckar gav inte tillräcklig drivkraft för kvarnar, så säden skeppades över Bråviken till kvarnarna utmed Kolmårdsbranten.

Kvarnen drivs av ett vattenhjul av överfallstyp.
Vattnet leds då i en träränna och faller ovan ifrån ned på hjulet.
Av kraften från det fallande vattnet drivs det sex meter stora hjulet runt.
Byggnadens ålder är okänd, men den tredje våningen byggdes på under 1900-talets början. Verksamheten pågick till 1968. Därefter köptes Svintuna kvarn av Norrköpings kommun som 1975-76 lät renovera kvarnen till funktions-dugligt skick.
Till kvarnen hör också fördämningsanläggningar,
såg och ekonomibyggnader.

Det första som fastnade på bild var detta fantstiskt söta fågelbad (se bild nedan) som dekorerats så fint!Jag köpte inget men fick för mig att nästa sommar DÅ minsann DÅ ska jag nog prova på att gjuta lite saker i betong...

Så upp på att göra nästa sommar-listan med det... :)


Något annat jag ska göra är att gå smideskursen som anordnas i hembygdsföreningens regi.
Men den kör igång nu i höst så jag behöver inte vänta till sommaren...
Jag anmälde mig förra året men hade ju så ont i mina fötter pga hälsporre så att jag tvingades hoppa på kryckor så jag tvingades ställa in.


Trist!!!


Men nu är jag dubbelt så sugen på att få prova på att smida krokar, ljusstakar och spik;)


Idag visade man upp verksamheten i den lilla smedjan och man hade dessutom en del alster till försäljning.
Mina killar tyckte det var spännande att titta på vattnet som forsade fram till kvarnen.
Vi går ofta promenader här och stannar alltid upp och tittar.
Det är ju så spännande!!




Det fanns ju en hel del stånd med saker som såldes.
En del riktigt vackra hantverk men så även en del krafs som brukligt är vid sådana här tillfällen.
Förra året stod jag och pratade med tjejen som har nedanstående stånd.


Hon gör fina saker i Decoupage.
Jättelätt att göra själv om någon vill prova! (Jag har själv testat)
Och snyggt blir det oxå!!



Dessa saker tilltalade mina killar som nog pillade på alla och dessutom provade att öppna alla askar:)

Själv är jag ju en riktig romantiker som ääääälskar rosor så jag fastnade istället vid dessa...

Om jag köpte något?

Hemlis;)
Jag kan iallafall avslöja att jag INTE handlade något i nedanstående lilla kur.
Där såldes nämligen Tupperware*fniss* och det har jag så det räcker och blir över...


Vi var in en sväng i kvarnen och tittade oxå.
Som ni läste i inledningen så var den igång under marknadsdagarna och man fick se hur det funkade.
Man kunde oxå prata med någon av "vitrockarna" (alltså män iklädda vita rockar - inte motsatsen till svartrockare;) om man ville veta lite mer.
Jättetrevligt inslag!!


Mina killar gillade att klättra på räckena oxå:)
Vem var det som sa att allt som är roligt kostar pengar?!
Gratis var oxå musikunderhållningen.
(Ni kanske ser bandet under tak?)


Själv gillade jag att strosa omkring och titta och bara insuga atmosfären.
Nog blev jag sugen på att köpa både lokalodlade jordgubbar, rödbetor....



gurkor, lök och kantareller...


På hemväg traskade vi förbi Sandviksbryggan som är nyrenoverad.
Och där lyste det av lycka!
Ett brudpar och en fotograf stod där längst ut och tog foton som jag kan föreställa mig blir fantastiskt vackra med bryggan, solen och havet.

(bilden är klickbar så om du vill se en större bild är det bara att klicka. Detta gäller såklart samtliga bilder)

Jag blir varm i hela kroppen av det.

Kärlek...


Och nu till den av mig själv obesvarade frågan om det blev något handlat...


Jodå, fyra påsar fick följa med mig hem... (det är inte alkoholhaltiga drycker i den lila kanske ska tilläggas;)


På flera ställen var det loppisbord.
Hos både Lutherhjälpen och Röda Korset inhandlades dessa små sötnosar.
En tia vardera kostade de.
Lillplutten vill ha en lekstugan:)



Min oäkta make höjde något på ögonbrynet när han såg att denna trasiga burk fick följa med hem. Jag bara älskade mönstret och färgen på den gamla sockerburken och jag har självklart planer för den.

Ljusstakarna blev jag jättekär i men de fanns i två olika blå nyanser...tänkte att den oäkta maken nog får spunk om jag kommer hem med fyra så jag tog mig en liten promenix och funderade. När jag kom tillbaka fanns bara dessa kvar:)


De blå stakarna passar perfekt med mina söta skålar:)

Så nu ska här stylas om!


Har ju blivit lite förtjust i att köpa fina burkar så när jag hittade denna engelska burk med rosor för en tia kunde jag inte motstå att köpa den.

Den lilla ljuslyktan med decoupage har små rosenknoppar och för den gav jag en tjuga.


Den åkte raskt upp i ena sovrumsfönstret:)

Även fyren här nedan är en ljuslykta och för den gav jag en tia.
Kanske kan man tycka att den inte alls är i min stil egentligen MEN...

I köket har jag en liten hörna när jag ställt saker som hör ihop med havet.
Jag föste ihop dem på köksbordet och visst ser de väl ut att komplettera varandra?!

En fotoram har jag ju varit på jakt efter ett tag.
Nu hittade jag denna (kostade en tia även den)
Egentligen hade jag tänkt mig något helt annat men när jag såg färgen slog det mig att den kommer bli perfekt...och om inte...ja dåär det bara att måla om den:)

Fotoramen passar nämligen perfekt ihop med mina farföräldrars bröllopsfoto som jag jagat ram till ett bra tag...
Jag har dock ett problem!
Jag tänkte ha ett panduro-ark med text på bakom (I love you, love osv)
men ska jag ha utan passpartout?


Eller med?



Kanske ska tillägga att jag satte in bilden lite snabbt för att kunna visa er så att jag kan få höra era åsikter...innan någon retar ihjäl sig på att bilden sitter snett;)


Kram Annica


18 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Oj, det var ett långt och händelserikt inlägg! Va roligt att läsa! Va fin ramen blev med bröllopsfotot i. Jag har också ett sånt där panduroark med texten love osv.

Vilken supermysig marknad du varit på, så charmigt att gå omkring på gamla platser sådär och väcka dem till igen :). Roligt att kunna fynda lite också förstås *fniss*

Kramen!

annette sa...

Men Annica! Var är Dina egenhändigt gjord parkeringsskyltar?
Måste jag åka ut imorgon och fota dessa? Om nu Marknaden pågår i två dagar, minns inte riktigt!
Visst är Svintuna en fin marknad, och just läget tror jag är en stor del av charmen och som gör att många kommer tillbaks år från år, det var kul att få lite historia om området, måste vara trevligt att bo där och kunna njuta av det året runt.
Och Du hittar som vanligt;) både billiga, snygga och bra grejor på loppis, Du måste ha ett väldigt kretivt tänkande igång när vandrar runt och fyndar och sedan hittar platser direkt hemma att placera sakerna på.
Den kursen Du skall gå låter väldigt intressant, skall bli kul att se Dina alster.
Ingen bra dag här idag, blev torget där jag köpte frukt och grönt, Ica Maxi för lite annat, Media Market för att köpa skrivare till Datorn, den andra har pajat;).
Därefter tog krafterna totalt slut, blev nästan svimfärdig så jag åkte hem och la mej en timme.
Tycker Ditt kort ser snyggast ut med bara Panduroarket.
Ha nu en skön lördagskväll och njut av Dina nya saker och familjen!
Kram //annette

Ullis/Leva på landet sa...

Skönt att ni är piggare och kunde ge er ut på en liten turné. Så klart att du inte kunde låta bli at handla. Tycker att det är snyggast med bara fotot. Ska bli kul att se vad du hittar på med allt annat du hittat.

Har fortfarnade inte hunnit runt till alla och läst, men nu är gubben hemma och bad så snällt om att låna datorn, så jag får väl ta en liten paus då, *s*.

Kramis

Stina sa...

Oj, vad mysigt, härligt, trevligt och roligt det ser ut att kunna få gå omkring där.
Så fina saker du visar också.
Kramis gumman

♥ Fyra årstider sa...

Det här så kul ut och nu ser jag att vi inte bor mer än ca 12 mil ifrån varandra. Älskar Blåviken där är det fint! Du vilka fynd du gjort..lycko dig..
Ha det skönt
Kram Lotta

Gårdsromantik sa...

Men vilka fantastiska fynd du gjort!

Jag tyckte att bröllopskortet utan passpartout var bäst.

Kram Maud

Sara sa...

Jösses vad många fina bilder du lagt in. Jag har tittat på dem 3 gånger för att inte missa någon. Fina fynd du gjort :-)
Kram Sara

Annelie sa...

Vilka fynd du gjort, måste ha varit en underbar dag.

Jag är in hos digg titt som tätt, kommer inte ihåg om jag lämnat någon kommentar tidigare. Tycker att din blogg är väldigt fin och du visar mycket fina bilder. Har därför något till dig hos mig.

Ha en strålande helg!
Annelie

Södralycke sa...

Låter som ni haft en toppendag! Brukar vara så mysigt att gå på marknad tycker jag (dock inte maken, hi,hi...)och fina fynd blev det! Vilken bra ide att sätta ett papper med text bakom fotografiet...tycker att det var jättesnyggt, måste testa!! (Är bäst utan passpartout tycker jag)
vad komiskt, såg precis att du skickat en kommentar till mig :)
Ha en fortsatt skön helg! Kram Johanna

LillaFlisan sa...

Åh, den där marknaden hade jag velat besöka, älskar att strosa runt och inspireras, handla lite hantverk och framför allt mat!
Och såna fynd du gjorde också!
Jättefint inlägg!
Flisan

Viola sa...

Hej vad det krånglar, gör ett nytt försök. Vad du har hunnit med idag, roligt att läsa från hemtrakten, har oxå varit på marknad på landet. Vad du fyndade, finast de blå vackra tingen. Börjar få abstinens, inget inlägg på flera dar men imorgon blir den stora utlottningn av, vad kul, ha det bra resten av helgen, kram Viola, glömde en sak utan passp.fi!nast

Nettan sa...

Fler som vart på marken ser jag & fina saker har du fyndat med =0).

Tycker oxå du ska ha utan passpartout ;0), smart ide..

Själv hittade jag inget på marken förutom, stenugnsbakatbröd, godi & kokosbollar.....din marknad var mer roligare =0)

Kram, Nettan

Viola sa...

Hallå igen, jag menar att du ska ha fotot utan passpartout och att det är finast så, kram Viola

Ofelias Hus sa...

Vilken heldag ni hade!
Vad kul att du fick göra så många fina fynd, det känns så halvt om man åker hem från en marknad utan att ha hittat något...
Det går ju inte för sig, hi-hi...
Jag röstar för bröllopsfoto utan passpartout!
Kram
Anette

Katta sa...

Ojoj vilket långt inlägg :) Den marknaden verkar ju jättemysig. Tycker också att de rosiga sakerna är jättefina. Vad roligt att du ska börja smideskurs. Det får du berätta mer om när du går där tycker jag för det skulle vara kul att höra.Tycker såna gamla bröllopsfoton är så vackra, snyggt med det papperet bakom med.Och du visst är det roligt att ha eller vara på fest men den här i går var som att ha Ullevikonsert inne på vår gård den övergick från livebandet till att bli rena ravepartyt men tillslut kom farbror polisen och satte p för det hela.Kram Katta

Karin i Villa Grå sa...

Hej Annica!

Vilket långt och underbart inlägg! *gillar* Den där marknaden kommer garanterat att ha ännu fler besökare nästa år, tack vare dig! Undertecknad suckade avundsjukt när jag kollade in dina bilder och läste texten så jag lär vimla runt där jag med :-) Hoppas jag, i alla fall. Det är ju det där minnet som envisas med att svikta... *ler*

Vilka fynd du gjorde! Burken med rosor var helt bedårande! När det gäller det fina fotot skulle jag nog ha passpartout, även om det såg bra ut även utan.

"Stämningsfullt" är en jättetrevlig tjej! Får du chansen att träffa henne så måste du ta den - och du vet väl att jag räknar med att få träffa dig också en vacker dag :-)

Ha en bra ny vecka!

Kram, Karin

Karin i Villa Grå sa...

Glömde säga att det låter så himla kul att gå en kurs i smide, jag räknar iskallt med rapporter därifrån i din blogg :-)

Kram igen!

Morfars bod sa...

Hej,hos dig har jag inte tittat in förut,här var det trevligt.
Fina fynd, speciellt bilderna på de
blå ljusstakarna tilltalade mig.
Har du lust titta gärna in hos mig.
www.vildatanter.blogspot.com