söndag 31 augusti 2008

Marknad igen

Hej!
Jag heter Annica och jag är en Shopoholic!

Ja riktigt så illa är det kanske inte men visst är det svårt att låta bli att loppishandla när man hittar så fantastiskt vackra och härliga saker för en spottstyver!

Igår var jag ju på Svintuna marknad med mina killar.
Idag var jag där igen, jag hade ju nämligen lovat dottern min att vi skulle traska runt tillsammans. (hon agerade parkeringsvakt där nere igår mellan nio och 15 så det blev inte tid då)
Och det är ju så mysigt att spankulera runt med dottern som är likadan som jag i själen.
En tjej som är riktigt intresserad av skönhet och som älskar att pyssla.

Sida vid sida gick vi runt och tittade på marknadsknallarnas och de lokala hantverkarnas saker.
Idag hade det dykt upp några nya hantverkare.
Vad sägs t.ex om dessa härliga trasmattor?!



Precis som sig bör på marknader så handlade dottern några fina saker.
Och så köpte vi brända mandlar och gick och smaskade på:)
När vi shoppat och tittat klart på marknaden skulle vi sluta upp med T och våra småkillar som satt och åt glass och hade det bra:)
Dottern passade på att ta sig en glass hon med men själv sögs jag in i hantverksbyn.
Ja, för er som inte varit i Kolmården så måste jag ju berätta att den ligger precis vid Svintuna och granne med Kolmårdens Camping.
I vår lilla hantverksby som består av små röda stugor kan man köpa en blandad kompott av olika hantverk.
Vill du veta mer kan du följa dessa länkar:
Wide design ( bruksföremål i tenn)
Kolmården Design (handmålat glas)
Kulturstugan (6 olika konstnärer - foto, målning, luffarslöjd mm)
Här i byn finns också Kolmården marmorhantverk där man kan köpa saker tillverkade i Kolmårdsmarmor (grön) och se på tillverkningen.
Här nedan har ni ett foto på huset där Kolmården Design huserar.



Och här har ni Kulturstugan.



Jag tog mig en liten sväng in och pratade lite med en av konstnärerna och fick självklart fotografera lite:)

Jag beklagar att bilderna inte blev de bästa men det märktes inte förrän jag kom hem...

Den här ljuskronan fastnade jag för!



Här är ett annat exempel på vad man kan hitta i Kulturstugan.


Den här härliga tavlan av fåglar gillade jag oxå...synd att bilden blev så suddig...!

Om man tröttnar på att vandra omkring i den vackra naturen häromkring eller inte har lust att shoppa mer kan man slå sig ner på en av flera trevliga restaurangerna och fiken som finns.
Restaurang Sjöstugan erbjuder mat i trevlig miljö.
Antingen sitter man inomhus eller så kan man sitta på uteserveringen ett stenkast från Bråviken och njuta av utsikten.
I år har man även ställt ut dessa möbler...
Det ser jättetrevlig ut.
Jag gillar kuddarna;)

Även Ettans kök och hantverkscafé ligger bra till bredvid Hantverksbyn.
Kanske en fika?
Numera finns även en glasskiosk med "hemlagad" glass här nere.
Campingen har självklart oxå både fika och mat att erbjuda!
Haha. Jag börjar låta som en annonsbilaga för Kolmården...
Men faktum är att jag inte får betalt utan att jag faktiskt vill slå ett slag för omgivningarna här.
Det är otroligt vackert och vi har mer att erbjuda än bara Djurparken.
(Marmorbruksmuseét och marmorstigen t.ex)
Om du skulle bli sugen på att åka hit och behöver övernatta så finns det flera möjligheter till boende runt hantverksbyn.
Campingen har en del stugor och man inte vill bo i medhavt tält eller husvagn.
Jahaja, det blev en lång utsvävning det här...
Jag backar...
Hej!
Jag heter Annica och jag är en shoppoholic - så var det visst...
Och här kommer då bevisen...

Även idag lyckades jag få med mig en drös med saker från loppisborden.
Vad sägs om dessa söta kopparkittlar?
Fem kronor för de små och en tjuga för de större.


Och de här lakanen med spets och broderier kunde jag inte heller motstå.
10 kronor är ju som hittat!!!
Hmmm...
Från att inte haft några kopparföremål kan jag nu kalla mig samlare;)
Läste på en blogg att om man hade fler än tre av samma föremål så är det en samling...
*fniss*

Tack för idag och välkommen åter:)
Kram Annica

17 kommentarer:

Stina sa...

Vad mysigt!
Sedan en massa fint som vanligt. Kram på dig sötis.:-)

S o F sa...

Tack för allt som du berättade om området.
Det var intressant.

Av bilderna du visade så fastnade jag för damen som står och väntar vid busshållplatsen. Unik och tuff!

Varma hälsningar!

annette sa...

Hej Du Shopoholicen!
Nej jag tror inte att det är så allvarligt faktiskt, är väl underbart att Du köper och förvaltar det som andra ratat;)
Och det verkar ju vara så att det har fyllts på sedan igår, så det var ju bra att Du och dottern skulle gå tillsammans idag!
Jättefina saker för en spottstyver har Du lyckats med att få tag i idag.
Kul också att Du slår ett slag för det fina område Du bor i, bättre reklam kan inte Kolmården få, för det är ett fantastiskt område med mycket känsla och kulturarv som jag tror många förbiser när besöket i Kolmårdens Djurpark är över.
Kram och ha en bra vecka!
Ps. men jag undrar fortfarande över P-skyltarna;)

//annette
//annette

Gårdsromantik sa...

Ja su lyckas alltid fynda!
Enormt billiga och vackra ting.

Kram Maud

LillaFlisan sa...

Jisses, vilka fynd. en tia för så fina lakan!!!!
Måste bara säga att jag älskade den där ljuskronan, den får följa med mig hem när somhelst!
Flisan

Sara sa...

Skönt att man inte är ensam om att gilla shopping :-) Fina saker har du köpt iaf.
Kram Sara

♥ Fyra årstider sa...

Ja, men det var bra pris i alla fall. Visst är det kul att få handla, tycker vi nog alla.
Kram Lotta

Hagbacken sa...

Vem är inte en shopoholic, völkommen till klubben! Underbara fynd du hittat! Och vilken härlig dag ni verkar haft..tack för alla tips, de ska jag ha med mig i åtanke nästa gng vi åker t kolmården!

Födelsedagskalas-race...det låter dyrt, men roligt!!!;)

Kram Linda

annica sa...

Vilken rolig dag du har haft,mysigt strosa med dottern,samma här jag och min dotter gör ofta mor och dotter utflykter och då brukar vi hamna på någon/några roliga affärer eller nån kul loppis.Fina grejer du fick med dig hem,håller med mattorna var jättefina.
Grattis till Ängeln//Kram Annica

Norrdalen sa...

Tack rara du för kommentaren! Kul med bilder från utflykten, jättefina lakan för så billig slant, det är kul att fynda!

Ha en bra måndag! Kram Jannica

Malin sa...

Hej!
Alltid trevligt med en marknad icg vad fina saker du hittat.
Hoppas allt är bra med dig!
Kram Malin

www.missfixtrix.com sa...

Tänk om det fanns lite mer roliga marknader kring där jag bodde... Avundsjuk...:)

Anonym sa...

Vad mycket fina och bra saker...tänk vad bra det är att återvinna ,tyvärr gynnar det inte företagen men i det hela så handlar det väl om att ge och ta....

Alltid underbart att läsa dina inlägg
härlig dag hade ni med..

kram på dig..
Nina

Katta sa...

Vilka härliga utemöbler på den restaurangen. Underbara lakan du köpte, tänk att till och med en sån sak som sänglinne var hantverk förr. Gillar såna kopparkaffekannor. Samlingar skaffar man sig ganska snabbt ibland eller har dem utan att det var meningen att det skulle bli en samling.Ha det bra, kram Katta

Södralycke sa...

Vi har nog alla en liten "Shopaholic" som tittar fram ibland, särskilt när det gäller loppis och rea, hi, hi...

Verkar vara ett mysigt ställe det där, och fina fynd fick du med dig hem!

Ha det gott! Kram Johanna

Mjuka sa...

Grattis till så fina saker och billigt var det också!! Ja nu är du en samlare "fniss" FÖrresten vi kan gå på mötena tillsammans "Shopaholics"
Ha en fin dag
kramkram M

Petra sa...

Hejsan!
Så himla glatt överraskad jag blev när jag slant in på din blogg - du är ju från Kolmården! Vi var där för ca 2 år sedan och blev totalt förälskade så det var absolut inte sista gången vi var där! (Både folket och naturen, vi stannade en vecka och kände att vi inte hunnit med hälften...) Känner dessutom Helena Rask (från Drill o Drull) som bor där... Ni har helt underbara loppisar, man hittade måånga fynd! :-D
Kul att du är med i min lilla utlottning, blir alltid lika glad när man hittar nya bloggvänner!
Ha det gott!
Petra