fredag 29 augusti 2008

Men hallå...

Nä inte är det en papegoja som sitter här och glor utan det är en pippijågel av obestämd art.
Och att ni får se bild på just den idag beror på att jag i detta inlägg ska behandla ämnet DAMM...
Denna söta pippi sitter tillsammans med en kompis och samlar damm dagligen.
Ja pippijåglarna "tillhör" en tekanna som jag fick av mina arbetskamrater när jag fyllde 18.
Jag var teoman redan på den tiden med andra ord.
Jag tycker så mycket om den så jag har den stående framme, kan inte minnas att jag någonsin använt den, men den är lite rolig:)
Men ni vet väl vad som händer när man har saker som står framme?
De blir såklart dammiga!
Denna tekanna har (av alla ställen) hamnat ovanpå vårt skötbord (numera hylla) i vårt lilla badrum.
Och av damm-mängden att döma så dammtorkar jag a l d r i g där...
Skäms på mig!

När vi renoverade sovrummet (läs jag) så åkte ju samtliga tavlor ner från väggarna.
Denna tavla hängde tidigare ovanför våra huvuden men nu är jag ju så kär i min tapet så det skulle inte falla mig in att hänga upp den där igen...än iallafall.
Så länge står den alltså lutad mot en vägg och...ja...samlar damm...
Nu försöker jag att illa kvickt tänka ut en bra vägg där den skulle göra sig väl.

Tavlan har faktiskt en lite lustig historia.
Min oäkta man jobbade på ett av de större läkemedelsföretagen och där fanns en konstklubb som jag tvingade honom att gå med i.
(Han är totalt ointresserad av konst medan jag själv sedan barnsben sprungit på konstlotterier och liknande med mina farföräldrar)
Jag tror han hann vara anställd bara några månader innan det var dags för årets utlottning av konst och gick då och vann denna:)
En vänninas mamma som jobbat i många år på företaget sa att nästan ingen hon kände vunnit trots många anställningsår i företaget.
Min oäkta gick ur konstklubben efter denna vinst:)
att hans vinstkvot var uppfylld liksom;)

Efter sovrumsrenoveringen är det fler saker som inte kommit upp igen.
Som denna tavla som vi fick när vi förlovade oss för...hmmm...15 år sedan...

Inte heller detta lilla "konstverk" i trä har fått en spik att hänga på.
Den tycker jag jättemycket om.
Det var den första tavla jag köpte till vårt torp och är inköpt på Biblioteket i Norrköping.

Även ute i vårt allrum/filmrum har vi saker som inte riktigt kommit på plats och därför ligger och samlar damm.


Den här "gamla" köpmansdisken passar perfekt in i nischen men är ju såååå trist och ful.
Dessutom är den inte vidare praktisk när det gäller förvaring.
Jag är istället på jakt efter snygga VITA och helst billiga hyllor/skåp som kan dölja röran däri, inte samlar damm och som sväljer hur mycket som helst:)
Intressant kombination va??!
Om du har ett bra tips får du gärna höra av dig;)
Nu ska jag återgå till dammsamlandet...
Kram
Annica


17 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Ja detta damm som samlar sig över allt!

Vilken härlig thekanna - förstår att du blev förtjust i den.

Här håller jag ju på att rensa inför husförsäljning - så skönt med lite prylar.
Men egentligen så gillar jag ju pynt.

Kram Maud

Nettan sa...

Tack för titten hos mig....visst va " fräckisen bra "...*fniss*.
Ja damm är inte kul & inget tråkigare finns ju än & damma bort det ;0).

Hoppas du får en skön & dammfri helg sen & kan lägga upp benen.

Ha det gott..
Kram, Nettan

Living by Milla sa...

Oj, vilket dammigt inlägg fniss..;)
Tekannan var väldigt orginell, har aldrig sett en sån förut.

Ha en härlig helg!(utan damm)
kram Camilla

♥ Fyra årstider sa...

Jag dammar sällan, det är bara så tråkigt...tar dammsugaren och borsten istället. Du har lite att fixa med ser jag...men det gäller att tänka efter först innan man slår upp en massa tavlor.
Kram Lotta

Anonym sa...

Vilken mysig kanna du visar. En sådan har jag aldrig sett.
Ja, dessa dammråttor:-)
Ha en bra kväll.
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Här samlas det damm och katthår överallt. Använder jämtdammsugaren med borst går fortare och är lättare. Ofta blir det som hemma hos dig och då är det bara en fuktig trasa som gäller, så tråkigt att springa runt. Mellansonen har vita låga billyhyllor med dörrar, faktiskt helt ok. Funderar på att bygga ut den förvaringen med köksskåp från ikea som är lite djupare. Är egentligen helförbannad just nu så jag sitter här och försöker tänka på något annat.

Kramis

Fredrika sa...

Vilken tekanna! Häftig!
/Fredrika

Ofelias Hus sa...

Hej på kvällskvisten!
Tänkte titta runt lite hos andra bloggare, har bakat tre sorter för kalaset i morgon då min sida av släkten kommer och firar gubben och mig, måste pusta ut lite...

Det där med dammet har jag redan tagit hand om, i alla fall det mest synliga, hi-hi..

Så söt tekanna du har, förstår att du gillar den.
Kram och ha en trevlig helg.
Anette

Katta sa...

Host host, det var lite dammigt här. Skojjar.Kanske du skulle ta och måla den köpmandisken vit och ha ett par hyllor med vackra förvaringsboxar ovanför. Eller få tag på ett allmogeskåp som slukar hur mycket som helst. gillar din tekanna. jag är både teoman och kaffemoster jag.Kram Katta

LillaFlisan sa...

Vilket trevligt inlägg!
Jag känner verkligen igen mig men jag undrar alltid; vart kommer allt damm ifrån?? herregud vi är bara tre personer hemma hos oss och katterna är ju hårlösa hur kan det då bli såååå mycket damm så fort???? ;-)
Kram Flisan

annette sa...

Nu stänger jag nog ner datan tror jag, hade just bestämmt mej för att strunta i damm och städning och så handlar Ditt inlägg om DAMM!!
Men det var snygga "dammiga" saker Du visar i alla fall!

Kramen //annette

Ellas Inspiration sa...

Hittar du de där hyllorna så kan du ju hojta till, jag behöver dem också!!!

Ha en riktigt härlig helg!

Kram Karin

♥ Pia... sa...

Hej..tack för titten :)..jag ser då inge damm:)..Jag lever inte heller i nåt dammfritt hus precis..städa bort lite damm då & då..men det kommer fort tillbaka har jag märkt..Mycket kul här gillade pysselaskarna dina.. PIA

Vecka - Vecka sa...

Visst samlas dammet överallt.. men tyvärr går det ju inte att åtgärda på något annat sätt än att torka bort det..

Ha en skön helg!

Kram,Lotta

faster atta sa...

...Hittar du lösningen på förvaringsproblemet så viska gärna till mig... ti-hi.... Jag tror att vi har samma dilema!

faster atta sa...

...Hittar du lösningen på förvaringsproblemet så viska gärna till mig... ti-hi.... Jag tror att vi har samma dilema!

Ullis/Leva på landet sa...

Jag är så dålig på att komma på sådant. Kanske du kan hitta något här

http://www.catweb.se/citat/latin.htm

En massa latiska uttryck. Brukar ju vara bra även om man skriver dem på "svenska".

kramis