söndag 10 augusti 2008

Höstlik söndag

Är det någon mer än jag som tycker det känns som hösten är här?
Här i min del av Östergötland har jag iallafall fått höstkänsla.
Regnet vräker ner i tid och otid och det har blivit en kyla i luften som minner om hösten.
Jag har tassat runt i det våta gräset barfota och fotograferat några dagar.
Nu när tiden rinner iväg vill jag ju föreviga det som händer så att jag har minnen.
Den översta bilden känns lite somrig men är tagen i dagarna.
Blommorna i rabatten har varit jättesena att börja blomma men nu är det ljuvt rosa blomsterprakt där.
Jag tycker den rosa färgen gör sig så bra mot vårt grå hus!
De andra två bilderna är mer höstiga.
Gröna Äpplen & Oreanga Nypon.



Idag har här pysslats lite med städning och så har det tvättats.
Ja,ni vet sådant där roligt som man måste pyssla med ibland...
Men vi har även hunnit med en trevlig promenad med barnen.
Vi bor ju så vackert med både skog och hav in på knuten.
Ja inte riktigt...skogen finns här men till vattnet får vi promenera fem minuter.


Idag var det ganska ödsligt nere vi hamnen.
Vanligtvis är här liv och rörelse på somrarna då turisterna invaderar oss;)

Men det är ganska skönt!
Då kan man njuta av lugnet och stillheten nere vid vattnet...


Jag håller på och boar lite inför den kallare årstiden.
Ni som hängt med mig ett tag vet att jag verkligen är smått fanatiskt galen i ljuslyktor i alla färger och former.
Min oäkta make anser att min ljuslykte-kvot för länge sedan är uppfylld!
Trots det inhandlades en ny ljuslykta igår:)

En butik inåt stan hade flyttrea och då kunde jag inte låta bli att köpa hem denna:
Den är lite mysko i färgen men jag föll för den direkt!
Tänkte att den nog ger ett underbart sken...

Ställde den på bordet i farstukvisten för att fota den så att ni får se hur den ser ut.
Men där stod den inte länge.
För framåt kvällen när det blev mörkt så åkte den in på sin plats.


Och tänk...!
Den lyser precis så där mysigt som jag föreställt mig!!
Ha det skönt!
Kram Annica

16 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Hej!

Känns om höst ja. Men hoppas den håller sig borta ett tag till!

Finfin lykta!!!

KRAM! :-)

Anonym sa...

Fina bilder som du har lagt in...JA,det känns verkligen som att hösten är på gång...Idag har jag haft sockar på mig för första gången på länge.....då är det höst för mig.....
Underbar lyckta.....höstligt sken...men det är ju en mysig tid det med..men den behöver inte komma riktigt än ..
kram på dig

Nina

Ullis/Leva på landet sa...

Jättefin lykta du köpt. Visst känns det som höst. Hade tänkt mig att sommaren skulle hålla i sig hela augusti, men icke sa nick. Hur långt har du till jobbet egentligen? Du måste ha en toppentjänst som kan tänka dig att pendla så långt. Har några dagar kvar på min semester, börjar på torsdag. Mannen och ungarna har däremot ledigt i två veckor till, bu. Vi får väl se om det händer något här hemma under den tiden, förutom att de stökar till, *s*.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Ofelias Hus sa...

Här är det också höst i luften, dessutom svänger vädret konstigt från dag till dag...
Jättemysig lykta du fick tag på, fint sken.
Kram
Anette

Living by Milla sa...

Jag tror hösten är här för att stanna. I går kväll blev det mörkt tidigt och jag tände också en massa lyktor, mysigt. din lykta är jättefin, gillar mönstret på sidorna.

kram Camilla

IKT i min vardag sa...

Ja det känns verkligen höstlikt just nu, men det är jag inte beredd på än! Har lite lätt ångest idag, börjar jobba imorgon...

Kram

Mjuka sa...

Jättefin lykta!!Här är det också höstlikt
kram M

Linda sa...

Hej! Ja visst känns det som höst. Gillar egentligen hösten, men nu kom den så brått. Läste på aftonbladet att det skulle bli lite varamre igen, så kanske kommer sommaren tillbaka igen.

Verkligen fina bilder du lagt ut och jättefint sken i den nya lycktan! Ha det så bra, Kram Linda

karofina sa...

åh vad fin den va tänd! svårt att få en känsla över hur den kommer se ut tänd när man ser dem i butiken.

usch, ja igår var hösten här. men smhi har ju lovat lite värme till, jag klammrar mig fast vid det lilla hopp som finns ;)

vad fint ni bor som har det så nära till en vacker hamn!
kram!

Stina sa...

Härliga bilder och en vacker lykta.
Jo, det känns allt som lite höst. Men det älskar jag. Puss

Sara sa...

Hej

Jo nog är det höst, eller? Din nya lykta är jättefin.
Kram Sara

rosenfröjd sa...

så otroligt vacker lykta!

ja, nog känns det höstigt i luften. Jag vill inte krypa in i höstmyset riktigt än, men antar att det är oundvikligt.

Kram/
¨M¨

Elzie sa...

Härliga bär!! Och vilken mysig lykta. Blir bra framöver när man kan börja tända dom igen. Ja, du hade ju redan gjort det, men jag har inte varit hemma på kvällarna nu och då tänds det ingenting!!!
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

faster atta sa...

Det känns som höst här uppe i skogen oxå!! Men våra nypon har inte fått lika fin färg som dina ännu, kanske beror på bristen av solsken... ti-hi...

Graadskan sa...

De där männen förstår oftast inte att man aldrig kan ha för många ljuslyktor... Hihi! Mycket de inte förstår!

Så fina bilder du visar! Bara fem minuter till havet låter underbart!
Vi har skogen inpå knuten, men havet får vi ta bilen till. Dock inte när vi är i sommarstugan, då kan vi promenera.
Ha en skön tisdagkväll!
Kram Camilla

Södralycke sa...

Håller med! Riktigt höstigt är det här med *suck* sommaren är kort...

Tur att man kan tända fina lyktor nu när det är så mörkt och ruggigt! Vilket härligt sken det blev av din nya lykta, jättemysigt!

Ha det gott! Kram Johanna