måndag 14 juli 2008

De ja vu

Visst känns det som vi har varit med om det här förr?
Ja, jag menar sommarregnet som bara öser ner...
Förra sommaren var regnig.
Det har jag i tydligt minne.
Och sommaren 98 regnade bort, det är jag tvärsäker på fastän det var 10 år sedan.
*
Min oäkta make föreslog att han skulle olja altangolvet idag eftersom det enligt väderleksprognosen skulle bli sol.
-Glöm det, sa jag...det blir regn.
-Men de sa ju, började den oäkta...
-Och när hade SMHI rätt senast...Det blir regn sa jag ju... hör jag mig själv säga.
Bilderna nedan talar sitt tydliga språk i vem som fick rätt tycker jag.

Annica vs SMHI 1-0
I söndags fick vi 29 mm regn i Norrköping och vissa delar av stan var översvämmade.
*
Tur att det finns saker att njuta av och trösta sig med i regn- och åskoväder iallafall!
Vad sägs om nya "Allt i hemmet" en mugg gott te och en skål med rabarberpaj med smaksatt grädde?!


"Allt i hemmet" är inte min favoritinredningstidning men jag nappade på ett av alla dessa erbjudanden som dimper ner i brevlådan då och då. I detta nummer var det riktigt mycket som tilltalade mig. En enormt vacker blå ljuslykta till exempel:)


Äldste sonen har precis lärt sig göra omelett så maträtten har fått sig en liten "revival" i vårt hem.
Idag ville treåringen ha omelett till middag.
Och storebror var inte sen att vilja ha en bit han med.
Middagen åts vid matbordet inomhus.
Ute öser regnet ner...
*
Minns ni våra utemöbler från Jysk som vi fick vänta så länge på?
Ja den första uppsättningen fick vi ju med en gång men set nummer två fick vi vänta FEM veckor på trots att vi blivit lovade leverans i kommande vecka...
*
Nu är de hemma hos oss och vi är riktigt missnöjda.
Visst! Jysk ÄR billiga men man kan väl förvänta sig att möblerna är hela när man får dem och att de ska hålla iallafall en säsong minst!
*
Problem ett: Möblerna är inte lika höga. Under första setet kan man skjuta in stolarna medan det andra setet är lägre och stolarna således inte går att skjuta in.
Lösning (enligt Jysk) såga av benen på stolarna så blir det bra.
SURE säger jag bara...Någon som testat såga av stolar och fått alla ben exakt lika höga så inget vippar...



Problem två: Färgen lossnar på set 1. Jysk säger att det inte är färg på bordet, det är träolja. Min fråga är: när började man kunna skrapa bort olja?


Problem tre: Sitsen är trasig på bänken. Flera skruvar har släppt. Jysk lösning på problemet: ge oss en ny sits. Godtaget.


Problem fyra: Spricka under sitsen. Problemet löstes iom den nya sitsen.




Nog om tråkigheterna...
Över till det roliga!
Veckans gästmaraton.
*
Tisdag kom sysslingen från Dalarna på besök.

Onsdag kom min kompis Petra på besök med sina två barn och familjens hund. Petra och jag har gått i samma klass i högstadiet men kände varandra innan dess.



Onsdag em kom min kompis Therese på besök. Hon och hennes familj stannar över natten för att sedan ta sig vidare på en liten semestertripp.


Jag lovade D att lägga upp denna fantastiskt vackra bild på när han klämt in sin skalle i en gummileksak:) *fniss*

Torsdag strax innan lunch reser Therese och D vidare och en timme senare dyker min syster med familj upp. På kvällen kommer även min bror med sambo förbi.



Lördag morgon åker min syster vidare på semester.
Sysslingen från Dalarna sätter vi på tåget lördag kväll.
*Pust*
Intensiva dagar men å så trevligt med allt besök.
Mindre trevligt var det dock igår söndag...
Jag mådde riktigt uschligt.
Kände mig yr och hade ont i huvudet och frös vilket resulterade att jag faktiskt inte klev upp på hela dagen.
Även idag har jag mått lite halvdant med huvudvärk och yrsel.
Kanske är det en förkylning på gång?!
*
Nej nu börjar sommar med Ernst...
Måste rusa!

Kram på er!
Annica


15 kommentarer:

annette sa...

Neeeej Annica!
Nu får det bli lite stil på det här, soldansen startar fr.om imorgon, säg nu inte vid frukosten imorgon att det blir regn! Säg inget utan upp och dansa soldansen, jag kör min sväng innan jobbet. Om Din oäkta make svimmar vid frukostbordet så får det väl bli så, han repar sig framåt lunchen....

Kramen //annette

karofina sa...

amen herregud!!! be jysk komma o hämta upp sitt skit o ge er nytt! det var det värsta! oljan brukar börja försvinna när möblerna stått ute nått år eller två - OSKYDDADE!
gud vad jag hade varit förbannad över att det kan sälja sina sopor! grrrr!

sol ja, den tittar fram är mellan regnskurarna o det får man väl vara tacksam över, det kunde ju ösregna HELA tiden ;)

puss o kram!

Vardagstugg sa...

Här har det varit tvärt om, bara grått grått o regn på kartan, men nog har solen lyst alltid..bara att tacka o ta emot =) hoppas ni får lite sol på er snart!

Var så sugen på nått gott och så ser jag bilden på din paj...nu blev jag ännu mera sugen *slurp*! Såg riktigt gott ut!

Ha det bra/ Annelie

IKT i min vardag sa...

Det blir inga Jysk-möbler här, jag är avskräckt! Fy vad trist när inte grejerna håller måttet!
Trist är det också att ni får så mycket regn. Vi har klarat oss förvånansvärt bra och faktiskt haft det riktigt soligt ;-)Hoppas att ni får er beskärda del avsolen snart!

Kram

Katta sa...

Förstår du får lätt hemlängtan till S-holm det finns ju så många otroligt vackra platser på sommaren.Fick också det där numret av Allt i hemmet i dag tycker också att det var ett mycket bra nr.Men Jysk då kan inte annat än säga vilken skit och vilka dåliga ursäkter från dom, buuu.Ha det bra Annica, kram Katta

Mjuka sa...

TÄnk, jag har oljat in vår och grannens trapp vera´nda i dag. Hoppas inte det regnar i natt bara.
Ha det super
kramar Malin

Ullis/Leva på landet sa...

Du har haft fullt upp med besök du. Inte konsigt att det varit lugnt här på sidan. Men vad pysslar JYSK med?????!!!! Om man beställer likadan möbler föväntar man ju sig att det ska vara lika. Oljade, pytsan då skulle inte det flaga av så där. Dessutom bör det väl hålla längre än en vecka.
Här var det faktiskt jättefint väder till kl 20 då blev det regn. Gjorde inte mig nåt för då började ju Ernst.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Vecka - Vecka sa...

Oj så ni har haft gäster och program! Så synd med möblerna.. Jysk är ju lite si och så.. Har gjort en del fynd där nog, men man får nog se upp..

Kram, Lotta

Elzie sa...

Här lovade dom rätt bra väder (inget regn alltså) idag men nog började dagen med regn alltid. Så jag hängde tvätten inne. Och vad händer?!?! Jo, nu skiner solen!!! Och tvätten får allt hänga i källaren *s*.
Hoppas du har det bra även om det regnar.
Kram Elzie

Anonym sa...

hej gumman! vilket skit med möblerna från jysk. vi köpte våra utemöbler får jula för 2990 kr för stort bord och sex stolar (i trä) toppenkvalité. men vilka jönsar har jysk som tycker att ni ska såga av benen? det ska ju vara samma längd på likadana bord!! jisses!

vad roligt med allt besök, låter som du haft en toppenvecka!! ser fram emot att se dina väggord sedan, ta hjälp av den där oäkta maken ;)

stor kram sara

Malin sa...

Hej!
Skrattar lite åt att SMHI sa att det skulle vara sol hos er.
Vilken otur du haft med JYSKs möbler, gud vad tråkigt. Ni borde kunna lämna tillbaka det tycker jag... hoppas det löser sig.
Kram Malin

Levindas Värld sa...

Hallåjs!

Jag gillar faktiskt "Allt i Hemmet" riktigt mkt och kom nu på att jag också fått senaste numret och inte hunnit läa det än, åh då får jag en mysig kväll :)

Trist med regn, idag har faktiskt solen lyst och det har varit riktigt varmt hos mig, härligt!

Ja visst blev kaffekvarnarna mkt sötare i vitt...hihi!

Kram!

Södralycke sa...

Håller med Karro! Jysk borde komma och hämta skräpet och ge er riktiga grejer! Såå tråkigt att bara få kassa grejer när ni fått vänta så länge! Är lite som lotteri att handla på Jysk....

Ha det bra (trots regnet!) Kram Johanna

Hagbacken sa...

Hallå där...du skriver så härligt att jag bara ler....regn, ja...tycker vi häruppe haft det ganska ok ändå..det kommer ngn skur per dag, men annars är det fint för det mesta!

Vad rolig att få se alla bilder från dina hektiska vecka i goda vänners lag...

Jysk, ja..har själv utmöbler därifrån sen förra året UTAN kvalité, dessutom är det ALLTID väntetider på ALLT hos jysk..de må vara billiga, men man får varan efter priset faktiskt!

Kraaam på dig//Linda

Ofelias Hus sa...

Tack för besöket hos mig, nu hittade jag till dig, kul!

Otur med Jyskmöblerna, det var ju skumt att "oljan" flagade..

Hoppas du får tag i en krok till skolbänken.

Kramar från en annan 4-barns mamma/Anette