tisdag 29 juli 2008

Ratata

,ni vet den korkade hunden som hör hemma hos Lucky Luke och bröderna Dalton, av honom såg vi ej ett spår men på High Chaparral har vi varit.
Det var det som var vår utflykt och ungarna har längtat ända sedan förra sommaren:) Vi startade hemifrån tidigt i söndags morse.
Okristligt tidigt om ni frågar mig...
Men egentligen var klockan strax efter sju så så himla tidigt är det ju inte...
På High Chaparral måste man ju skaffa vapen och ammunition så det var det första vi gjorde när vi kom innanför grindarna.
Varsin cowboyhat, pickadoll och hölster är ju ett måste och minstingarna fick sig en varsin sheriffstjärna oxå.
Vi gick ut från butiken och vips...så sprang vi på en klasskamrat till StoraJ.
Visst är det typiskt när man åker bort på semester...
*
Vi funderade igenom vad som var viktigast att hinna med denna dag och bestämde oss för att börja med att åka tåget där allt kan hända när det far fram i vilda västern:)

Killarna var redo när rånarna dök upp!
Precis när vi kom tillbaka till High Chaparral-stationen igen började showen med Lucky Luke (som verkligen är en riktig favorit i hela familjen).

Barnen kunde självklart inte motstå att bli plåtade som sin hjälte;)



Vi var till New Mexico en sväng och kollade in hur det såg ut där...
och så var vi en sväng till Indianbyn.
Jag hade lätt kunnat tas för en Indian med mitt långa flätade hår och illröd hud.



Överallt hittade jag små saker som jag gick och fnissade åt.
Den här skylten fick mig att dra på smilbanden:



Tog en hel massa bilder på barnen när de sprang omkring bland indiantälten men ska bespara er det:)
SÅ här kommer ett foto som får representera indianbyn:)


Dagens höjdpunkt blev Vilda Västern-showen.
Barnen satt helt klistrade under hela showen som inleddes av att Bröderna Dalton åkte dit igen av den finurlige Lucky Luke.
Sedan började det på riktigt.
En "teaterpjäs" som hette kontraktet där det bjöds på många stunts och en hel del pangpangande.
Kan ju tyckas lite läskigt för barn men skådespelarna var jättepedagogiska och berättade både innan och efter att det inte var på riktigt och varnade dessutom alla ljudkänsliga för pangandet!

Vi gav oss "hemåt" i värmen och stannade till för att bada i en sjö som låg vackert. (minns inte namnet just nu)
Det var riktigt skönt med svalkande vatten (även om det var ljummet) mot kroppen efter en hel dag i gassande sol!


Barnen hade fortfarande energi så de lekte lite oxå:)

"Hemåt" var för natten denna folkhögskola som ligger i Värnamo.
Sommartid hyser den inga studenter och blir istället vandrarhem.


Rummen var riktigt fräscha i mina ögon sett.
Jag har ju bott på några riktigt sunkiga vandrarhem genom åren...


Och sängen var dessutom riktigt skön:)

Och dusch och toa på rummet fanns det med.


Gemensamhetsutrymmena var jättefräscha de med.
Här passade vi på att spela lite schack och titta på TV innan det var dags att hoppa i säng.
Ja inte i köksdelen då;)
Frukost serverades mellan 7.30 och 9.30.
Den gillades av familjens medlemmar.
Mest poppis var melon:)

Om någon ska ner till High Chaparral kan jag varmt rekommendera att ni bor här.
För 6 bäddar OCH inträde på High Chaparral betalade vi 1095 kronor.
För frukosten fick vi lägga till strax över hundralappen...
*
Efter utcheckning på måndagen åkte vi till en badplats eftersom barnen önskade bada.
Denna var väldigt långgrund...
Jag, Dottern och LillaJ provvadade en bra bit ut men StoraJ ville hellre åka till samma ställe som vi var kvällen innan.
Så vi begav oss dit.
Trots att vi dök upp där vid elva-snåret var det inte en kotte där.

Vi hade inga planer för resrutten hem utan åkte omkring lite på måfå.
Vi stannade där vi ville och passade på att ta ett dopp på flera ställen.


Denna badplats gillades av barnen och den oäkta maken.
Långgrunt som bara den och med flytbryggor lockade den till mycket lek och plask.

Jag ( som ju var och är illröd i skinnet) och lillaJ som blivit stucken av en geting i fingret och fått cowboyplåster av en snäll farbror på HC höll oss på en filt i skuggan där vi åt glass:)

Den snälla farbrorn jobbade i butiken som låg precis utanför ingången till HC.
Och tro det eller ej men bland alla cowboyutstyrslar och indianattiraljer, under en trappa, fanns en liten hörna med härligt rostiga prylar.
Denna rostiga krona hade gärna fått följa med mig hem men då varken plånbok eller bil är tillräckligt stor fick jag skippa den!
*
Istället fick detta ljuvt rostiga löv för 22 kronor följa med mig hem:)
Efter badstoppen längs vägen hamnade vi till slut på IKEA i Jönköping för att äta.
Köttbullar till barnen och kycklingfilé till oss vuxna.
Smaskens!
*
Och där på IKEA gjorde jag dagens andra shoppingfynd!
Jag hade först inte tänkt köpa den ( jag har ju så hiskeligt många muggar) men kunde inte låta bli för att den var så fin.
Jag har ju mattalrikar i samma serie.
Fem kronor gav jag för koppen i fyndhörnan!
Den är nu min nya favvomugg att drick te ur!


Hemma igen möttes vi av denna vackra syn.
Vi bor ju så vackert!


Jajust ja...jag köpte ju några gardinbeslag och stänger till.
Så nu är även de uppsatta på altanen.
Jag har ju tyvärr inga fler vita längder att hänga upp men rev fram några gamla gardinlängder ur en kartong och hängde upp dem bara för att få en hint om hur det kommer att se ut...
Jag tror de kommer bli kanonmysigt!
(jag har dessutom hittat längder i en katalog som jag tror passar perfekt:)

Kram Annica
PS.Glömde viss berätta att ovansidan på spisen åkte på en omgång vit färg innan vi åkte. Jag tröttnade på att se de fula terrakottafärgade plattorna!
Så så här får det se ut till jag beslutat mig hur jag vill ha det!

Jajust ja, jag målade visst ena sovrumsfönstret oxå... det ser nu ut så här!
Men förstora inte bilden för då ser ni hur skitiga rutorna är;)
Får ge mig på dem en annan dag:)

Kram igen!



13 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken härlig semester. Vi ska också åka till High Caparral när vi är i Blekinge nästa vecka. vi har ju hyrt stuga av Karros föräldrar ska bli jätte kul. Ska nu krypa till kojs måste upp jätte tidigt i morgon.

kram Ullis

Vecka - Vecka sa...

Oj vad roligt att läsa om er utflykt!

Och så fint det blev med spisen och fönstret i ert sovrum!

Såg att jag visst blivit utmanad i ditt förra inlägg! Kul!

Kram,Lotta

annette sa...

God Morgon!

Kontrollerna på apparaterna har gått in och jag fick en stund innan patienterna kommer!!
Underbart att få se och följa med på Er lilla tur till High Chaparall, verkar vara ett kul ställe det!!
Fina badställen Ni hittade på vägen, och vilket toppenpris för både boende och entré.
Det här med tyg på altanen tycker jag är så fantastiskt fint,är ju också lite praktiskt om solen ligger på för mycket när man skall äta!

Stora Kramen //annette

♥ Fyra årstider sa...

Ser på bilderna att ni har haft en bra semester. Härligt att få vara med familjen.
Kram Lotta

Sara sa...

Vad härligt ni haft det! Tack för alla tipsen för vi tänkte bege oss dit i sommar eller nästa.
Kram Sara

karofina sa...

ojoj, vad många härliga bilder du bjuder på!! så ni var här i småland, inte ens vi har hunnit med High C, kanske får vänta några tills barnen vuxit till sig :) verkar urkul!!
min kompis berättade en rolig grej om det stället en gång. det var en gubbe som levde in i den här "rånar rundan" när man åker tåget, han hade tagit med dig en geen pistol o började skjuta lösa skott omkring sig... haha, han hade skitkul! fattade inte alls varför han blev avsparkad från tåget! ;)

tack för utmaningen, verkar riktigt kul!! :) ska ta mig an den nån dag nu!

kram på dig!

Vardagstugg sa...

Det där måste ju vara perfekt för barnen! Hade säkert hur kul som helst =)

Ha en fin kväll/Annelie

Design i tid och rum sa...

Hej! SÅÅÅÅÅ fina bilder och din sätt att beskriva dem är så härlig.Jag har önskat mig länge en resa ditt.
Den rostiga bladen är så fin ,jag vet ställen här i Malmö där dem säljs..tror att jag ska ha en också.kramar Dadda

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Åååhh vilken mysig tripp ni varit på!!!Gissar att du har väldigt nöjda barn!!! Rostiga lövet och IKEA koppen är en fin "sockerbit" när man semestrat! ...semester minnen..visst heter det så??! ;o)
//Linda

Ellas Inspiration sa...

Det ser ut som ni har haft en riktigt rolig semester!

Fint löv du fick med dig hem!

Kram Karin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så roligt ni verkar ha haft det!
Jag har inte varit på High chaparall någon gång, men så har jag ju inga små barn längre...
Kram
Marie

Hagbacken sa...

Åh vad härligt ni ser ut att ha haft det...aldrig varit där faktiskt!

Mycket, fina bilder!

Å stucken av en geting...aj, aj, aj...då behöver man ett STORT plåster!

Kom in till mig, jag har ngt åt dig....

Kram Linda

Södralycke sa...

Kul med High Chaparall, skulle ha åkt dit med makens syster och familj förra året men det blev aldrig av...kanske nästa år istället. Vi har ju inte så jättelångt dit :)

Ha det gott i värmen! Kram Johanna