tisdag 8 juli 2008

Lite tema...

Idag handlar det om vatten och sånt som hör livet till..Idag har här inte tagits ett foto.
Inte heller har vi fått upp tapeten...
*Suck*
Den oäkta maken fick istället för sig att vi ska börja förbereda för lillplutts alldeles egna rum, dvs det rum som jag sitter i nu och som nu går under namnet datarummet.
Här behöver inte målas och fixas utan bara möbleras och göras mysigt för en fyraårig kille.
Det stora problemet är bara att här ju redan finns en massa saker som måste flyttas ut.
Några saker ska in i klädkammaren och där är det cirkus och hallaballoo.
Behövs med andra ord ett ordentligt röj.
Så det är vad jag fixat med idag medan regnet strilat ner.
*
Vatten sägs ju vara källan till allt liv.
Som NO-lärare pratar jag med mina elever mycket om just vattnet.
Vi diskuterar vilka egenskaper vattnet har, vattnets kretslopp och varför vattnet är viktigt för oss människor och allt levande.
Varför då en bild på ett träd kanske någon undrar och ledtråden står här under:
6 CO2 + 6 H2O > C6H12O6 + 6O2
Kanske kommer du inte ihåg så mycket av kemi-lektionerna,
kanske var du inte det minsta intresserad...
Men ordet fotosyntesen har du kanske hört talas om?:)
Vattnet är en viktig del i processen som ger oss det livsnödvändiga syret.
*
Jag fascineras av vatten!
*
Vackert och stilla som när solen går ner
eller vilt och rytande i piskande storm.

Vattnet som skänker oss blommornas skönhet.




Som en lisa för själen i en trolsk bäck.



Vatten för vilda lekar i bassänger och pooler.


Vatten för svalka för våra bevingade vänner.

Ett glas iskallt vatten en solig dag.
Läskande med en skiva citron eller lime.

Som transportmedel och som njutningsmedel.


Ja, vattnet betyder mycket för mig.
Vad betyder det för dig?
Kram Annica
PS.Vad tror ni om morgondagen? Blir det någon tapet uppsatt?!;)










11 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

För mig som letat strandtomt de senaste 20 åren är vatten magiskt -tänk en spegelblank vik en stilla morgon när fåglarna kvittrar och solen värmer en när man tar ett morgondopp.

Det där med fotosyntes kunde jag - vi har en fantastisk klasslärare på skolan som forskar i ämnet och minsann inte låter oss glömma bort det.

Kram Maud

Katta sa...

Vattnet betyer oerhört mycket, inte bara för naturen, jorden och djuren. Som nu när det är semester så känner jag inte att det är sommar och ledigt förrän jag sitter vid just vatten. Det ärså meditativt och avkopplande, spelar ingen roll om det är en sjö ett hav eller en bäck känns liksom livsviktigt att bara kunna känna på vattnet.Snart åker vi iväg en semestervända och då är bada det viktigaste av allt både jag och barnen är riktiga badankor och blir inte som folk om vi inte får plaska lite.(sambon är en äkta badkruka).Du som kommer härifrån vet väl också hur underbart det är att en varm sommardag i stan få gå och sätta sig vid vattnet i gamla stan eller på norrmälarstrand eller Huvudstastrand tex.Underbart! Kram Katta

Lilla Blanka sa...

Vattendroppen ser fantastisk ut!
Vatten är ju en förutsättning för liv..och det märks överallt, därför tror jag att vi älskar vatten :) Fast efter de senaste dagarnas regn kanske man känner lätt irritation över det ;)
Fotosyntesen ja..den sitter som en stämpel på näthinnan haha, det är konstigt..vissa saker glömmer man inte.

Ha det så bra!
Mia

IKT i min vardag sa...

Ja vattnet är ju källan till liv, så det betyder ju oerhört mycket. Jag älskar ljudet av vatten. Porlande i en bäck, brusande i ett hav, droppandet på våren och smattrande sommarregn (i lagom dos då alltså ;-)).

Vattnets kretslopp kan jag utan och innan. Mina elever brukar få rita det och så gör vi slutna kretslopp i burkar, det sitter i ryggraden hos eleverna också i slutet av 3:an.

Kram

Hagbacken sa...

Hej på dig, fint inlägg! Vatten är oerhört viktigt för oss och mig! Jag försöker dricka minst en l om dagen, om min mage ska kunna fungera, och då är det bara vatten som hjälper. Jag badar dessutom varje kväll...älskar att bada! Och vatten är ju som du säger nödvändigt för allas vår överlevnad!

Kram Linda

rosenfröjd sa...

jag brukar roa mig med att dela upp människor i vatten eller skogstyper. Lite flummigt kanske men för att göra en lång historia mycket kort;

jag är en vattentyp. Jag gillar inte skogen särskilt mycket. Det där lite trånga som kryper på en. Nej, jag gillar vidder, hav, sjöar. vyer mot horisontlinjen. Sen är det ju så fantastiskt rogivande. Jag blir helt lugn i hela kroppen så fort jag hör ljudet av vatten i alla dess former; regn, porlande eller kraschande vågor.

Kram/
¨M¨

Ullis/Leva på landet sa...

Vatten är ju så magiskt. Tänk att sitta vid strankanten och blicka ut eller höra det porla från en bäck. Det är underbart att vi kan dricka vårt vatten direkt från kran och inte behöver köpa. Utan vatten blir man väldigt ställd. jag vet för här tar det slut i bland när det blir för mcyket folk på sommaren som tror att vi har obegränsade mängder i våra källor i byn.

Vi hoppas på tapet idag då, *s*.

Kram Ullis

Malin sa...

Hej!
Vad fint du skriver =) kul att läsa! Jag älskar din lilla fågelpool, den är såååå söt!
Kramar Malin

Living by Milla sa...

Åhh, vilket vackert inlägg du har gjort! Vatten är lika med liv och jag tror alla människor älskar vatten, att titta på eller lyssna till.Det är rofyllt.

kram på dig!
Camilla

karofina sa...

du har kanske fått vatten på hjärnan så myckets om det regnat på sistinde? ;)
nä, men vad fint skrivet :) jag minns inte mycket från skolan om kemi, men läste naturkunskap på högre nivå när jag väntade nr 2, väldigt spännande, fast just det där med alla formler o sånt e bara jobbigt...

kram på dig!

annette sa...

Tjingeling!

Oj, så fint och intressant Du skrivit om Vatten, kemi var mitt stora intresse i skolan, och det jag nu arbetat med i snart "hundra" år, så fotosyntesen kommer jag ihåg, men när jag började jobba inom mitt yrke så var det roligare, för då fick vi verkligen blanda och räkna kemi för att få fram rätt styrkor på lösningarna, idag kommer det mesta färdigt.
Vatten i sig betyder oerhört mycket för mej, måste få se vatten, känna på vatten, lukta på vatten.
Ibland vet jag inte riktigt vad det är som fattas när jag känner lite "olust" har då kommit på att åker jag någonstans och bara sitter och tittar på vatten så känns det oftast väldigt bra igen.
ps. Så fin nya duken blev!
Ingen tapet!

Kramen //annette