måndag 7 juli 2008

Regn igen

Det är inte bara regnet som gjort denna dag lite trist!
Familjens besök på Busfabriken igår gav lite sur eftersmak.
Yngste sonen gjorde sig lite illa sista åket igår.
Vi trodde att det var något som fort skulle gå över.
Men i morse kunde stackarn inte stöda på foten...
Så det blev besök på akutmottagningen på sjukhuset där lillplutt blev ordentligt undersökt och röntgad.
Inga brutna ben, inga trasiga delar som syntes på röntgen blev resultatet.
Och det får man ju vara glad för...men likväl haltar han omkring.
Igår hade Ellas inspiration ett inlägg om Dalahästar och efterfrågade då hur det stod till med ägandet av dessa hästar runt om i hemmen...
Själv älskar jag Dalahästar!
Jag lekte med dem när jag var liten.
Farmor och Farfar hade en stor blå som stod på golvet och på den satt jag och "kloppade" omkring på.
Och så hade de några mindre hästar och en tupp som var kul att leka med:)
Min första egna fick jag som barn av mina farföräldrar vid ett besök i Dalarna.
En orangeröd...
Maken min (den oäkta ni vet) hade en likadan fast storleken större när vi flyttade ihop.
Han har släkt uppe i Dalarna och vi återkommer dit med jämna mellanrum, inte bara för att hälsa på släkten utan för att Dalarna är så vackert och mysigt.
Självklart har vi "investerat" i fler Dalahästar med åren och våra fyra barn har fått varsin när de varit några år gamla.
Här ovan ser ni min och makens första hästar och så våra fyra barns dito.
När StoraJ och dottern var små fanns det inte så många kulörer att välja mellan men nu på senare år finns de ju i regnbågens alla färger:)
Dotterns häst har sålika samma färg som min och makens häst och äldste sonens är mörkblå (vilket är hans favoritfärg).
MellanJ har grön som favorit så när han fick välja blev det självklart en grön!
Och lillplutten ville ha en ljusblå.
Så dessa hästar representerar vår familj kan man säga...

Självklart har vi fler i vår ägo ( Jag fyndade ju en pytteliten på loppis för ett tag sedan t.ex.) och vi har även passat på att köpa några trärena.
För att hålla oss till Dalarna så kommer vi få en efterlängtad gäst därifrån i morgon.
Det är barnens syssling som ska bo hos oss i några dagar.
Efterlängtat av dottern vår vill jag lova!
Trots att M & J träffas så sällan (oftast blir det till dop och födelsedagar) så hör de ihop på något sätt och trivs jättebra tillsammans:)
Imorgon hoppas jag på assistans från maken med sovrumstapetsering!
Han föreslog det själv för några dagar sedan så det gäller att vara på hugget medan viljan finns!
Ha en skön morgondag!
Väderleksprognosen lovade regn här hos oss medan de som bor uppåt i landet skulle få finare väder...
Kram Annica
Ps. Kan ju inte avsluta dagens inlägg utan att kommentera "Sommar med Ernst"... I just love you Ernst!

18 kommentarer:

Nettan sa...

*Fniss*...Tack för " påminnelsen " ja & det var *Sommar med Ernst* jag såg...inget annat,som du sa " av gammal vana "...haha =0)

Hoppas din lille killes fot snart blir bra igen.. =0( & vilken fin samling Dalahästar NI har !!

Kram,Nettan

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att sonens fot blir bra snart. Såg faktiskt Ernst i kväll, han är skön. Jag visar mina Dalahäster i morgon. Är så lycklig nu för mannen har fått igång vår dator. Nu måste jag installer alla program så jag kan lägga in bilder m.m och det får bli i morgon.

Tack för din gulliga kommentar.
Kram Ullis

Hagbacken sa...

Åh det blev ett besök på akuten ändå? Hoppas det läker snabbt!

Visst är han go Ernst? I love hom too!

Vilken fin kommentar du lämnade..håller verkligen med dig!

Kram Linda

Anonym sa...

halloj! tak för den fina awarden :) är lite away från bloggen fram till på onsdag, då kommer nytt inlägg om helgen som var :) stor kram sara

marita blücher sa...

Så skönt att ni kunde lämna sjukhuset med beskedet att det inte var några ben brutna - hoppas att det onda lägger sig snart. Vilka vackra dalahästar du visar, måste erkänna att jag inte äger en enda originalhäst, däremot har jag en vit änglapålle som jag köpt hos Jordgubbar med mjölk. Tusen tack för din gulliga kommentar på min blogg och ha det så bra.
Kramis/Marita

annette sa...

Hallå!
Har tyvärr begränsade möjligheter platsmässigt, att samla på så mycket, men jag har en Dalahäst som jag fått för många år sedan och den står så fint och påminner om Dalarna.
Var för några år sedan uppe i Dalarna på en Folkmusikfestival Rättvik tror jag det var, passade då på att besöka Nusnäs där man tillverkade Dalahästar, var jättekul att se,vilket enormt arbete det ligger bakom även den allra minsta lilla Dalahästen.
Är ju så underbart vackert i Dalarna, tänk när man kommer ner i backen mot Siljan!! Ryser!!
Roligt när barn i släkten som inte ses så ofta ändå har den där sköna och mysiga kontakten som uppstår mellan oss människor ibland.
Ha Det så bra det går i regnet!
Kram //annette

Södralycke sa...

Härliga dalahästar! Äger ingen själv så jag får väl fynda en på loppis nästa gång tillfälle ges :)

Vad kul med tapetsering! Det är helt klart en fördel att vara två och hjälpas åt...särskilt när första våderna ska upp! Här blir det ännu mer altanmålande idag innan jag ska till jobbet i eftermiddag....
Ha en skön dag trots regnet!kram Johanna

rosenfröjd sa...

hoppas din son kryar på sig snart. inte kul att behöva halta under sommaren med mycket spring i benen.

och dalahästar...tycker de är fina men har ingen, trots att min sambo är från dalarna. hur konstigt är inte det :-)

måste råda bot på detta snarast.

Kram/
¨M¨

Stina sa...

Kråkfia där...Det ska mycket till innan jag blir förolämpad, vet du.
Haha...Det är lite dalahästar i bloggarna idag. Jag behöver ingen häst, för jag ser ut som en.:-D
Puss

Vecka - Vecka sa...

Måste börja med att säga att: jag vill oxo ha Ernst! Han syns inte i Finland numera..blä..

Så synd med lillkillens fot. Hoppas den blir bra snart!

Har själv någon gång haft en liten dalahäst jag med (fast jag inte ens är svensk) så det lär inte bli något inlägg om hästarna för min del! Tyckte att den ljusblåa var fin!

Det är roligt att tapetsera tycker jag, men för tillfället har vi tapetserat allt (d.v.s. tre fondväggar) som vi ska.. och jag tror att maken skulle hoppa i taket om jag föreslog att tapetsera om..

Kram,Lotta

Pysselprinsessan sa...

Jepp, Ernst äger verkligen! Fina dalahästar!
Kramar

Sara sa...

Hoppas att det går över i foten, det är säkert en stukning och det kan ju ta sin tid innan det blir bra. Kram ar från Mig :-)

IKT i min vardag sa...

Stackars lillkillen! Hoppas foten mår bättre nu!

Fina dalahäst-familj ni är ;-)
Jag har inga äkta själv. Jag köpte en i silver från Cult för ett litet tag sedan som var riktigt söt.
Inte missade jag Ernst inte! I ♥ Ernst!

Kram

Malin sa...

Hej!
Missade Ernst *snyft* det var säkert jättebra! Vad många Dalahästar du har, jag har ingen jag =)
Kramar Malin

karofina sa...

åh den där turkosa hästen var den snyggaste jag nånsin sett! *vill ha* ja en dalahäst får man nog införskaffa sig, det är ju så svenskt som det bara kan bli :)

krya på sonen!
kram!

Ellas Inspiration sa...

Men vilken osis med lillkillen. Hoppas att han mår bättre sant.

Va roligt att få se dina Dalahästar! Vilken samling! Wow säger jag bara.

Tack för att du antog min utmaning att sprida en svensk klassiker!

Kram Karin

Lilla Blanka sa...

Hej!

Ja dalahästar är alltid fint..det är roligt att de går att variera..från de klassiska som du visar till moderna helvita eller helsvarta..i tyg och allt möjligt...riktiga klassiker!

Kram
Mia

Living by Milla sa...

Skönt iaf att det inte visade något på röntgen, det kanske är en liten stukning.

Vilka fina dalahästar ni har. Jag äger bara en enda. Den är vit och den har jag fått av min mamma för länge sen.

kraaam
Camilla
Ps. Ernst är bäst!