torsdag 24 juli 2008

Tjolahopp i värmen

Här kommer en liten rapport från livet på landet:)
Äntligen är solen här!
Jag hoppas att den kommit för att stanna tillräckligt länge för att jag ska kunna säga att 2008 bjöd på en fantastikt vacker höst!
Just nu finns det mycket att njuta av i form av frukter och bär i natur och trädgård.
I vår trädgård har jag ett favorittillhåll:hallonsnåret...
Det är riktig njutning att kunna plocka solmogna hallon att lägga i frukostfilen!

Idag har vi slitit vidare med våra projekt.
Gubbarna har kämpat vidare med altanrenoveringen och själv har jag målat.
För att inte mina pellisar ska stå ivägen och bli mosade har jag ställt en utav mina lådor på skolbänken.
Visst är det fint!

Kan lova att det varit ett riktigt slitigt pyssel att få upp ner de murkna stolparna och att få upp de nya tryckimpregnerade dito!

Som tur var hade vi hjälp av denna lilla bevingade vän...
annars vet jag inte hur vi hade klarat oss *fniss*

Sanningen är att den faktiskt var ivägen för oss!
Den vägrade att flytta på sig så till slut fick jag bära iväg den så att den inte skulle råka illa ut bland verktyg, stolpar och skoklädda fötter.


Men till slut fick min oäkta make och svärfar (även han oäkta då...*ler*) upp alla 6 stolparna.
Jag fick oxå rycka in och hjälpa till emellanåt när det behövdes mer än två par händer:)
~*~
Minns ni min svarta sekretär?!


Den svarta färgen är nu ett minne blott!
Jag har hunnit stryka på två lager antikvitt och ska ge mig på sekretären med ett lager till i morgon.
Dottern verkar nöjd med både sekretär och färg:)

Så nu återstår att hitta 6 snygga beslag till lådorna och ett handtag till luckan.
Jag gjorde faktiskt ett försök redan idag.
Vi har ju en antik&kuriosa-bod några hus ner på gatan så jag var ner och kollade om hon som äger den hade några som låg och skrotade.
Jag hade ingen lycka idag men jag får väl leta vidare.
Det är ju lite jobbigt om man inte får upp lådorna...
Efter en varm och slitig dag varvar vi ner på altanen.
Det är skönt att stolparna är på plats men än är ju inte arbetet klart!
En trappa ska byggas och så ska det piffas lite innan vi kan säga att det är klart.
~*~
Men det tar vi en annan dag.
Nu njuter vi av solnedgången...
...och en kall cider med favoritsmaken jordgubb!

Kram på er alla!
Annica




12 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Gott, gott med hallon! Det mumsade jag också på tidigare i veckan, direkt från hallonbusken :)

Va skoj att följa altanförvandlingen. Och din sekretär blev jättefin!!
Hoppas du hittar nå fina beslga till den små småningom.

Ååh vad jag vill ha ett JÄTTESTORT hus så jag får plats med massa renoveringsmöbler *fniss*

Kram å njut av dagen

♥ Fyra årstider sa...

Vilket jobb ni har gjort. Alltid är något som ska fixas på sommaren. Idag är det strålande sol, så vi får njuta av bad och sol.
Kram Lotta

Graadskan sa...

Visst är det lyxigt att kunna gå ut i trädgården och plocka med sig bär in till frukosten? Underbart!

Ha det gott i värmen!

Kram Camilla

Julia sa...

Oj, vilket jobb det verkar vara, ni e duktiga! Gott med hallon!

Ullis/Leva på landet sa...

Åh ni jobbar på. Har du inte märkt att solen kommit o man ska ligga på stranden o bada, *s*. Var inte heller o badade igår. Vi var ut med mamma o pappa o åt. Mamma fyllde 70. Va skönt att det äntligen händer något med altanen. Nu kan du vara lugn sedan då med friskt o bra virke. Men vart tog den svarta sekretären vägen? Ingen som vet, ingen som vet.... Blev ju jättefin. Hoppas du hittar passande beslag.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Mjuka sa...

Så fin sekretären blev!! Underbar!! Beslag har de superfina hos Broarne.se bara ett tips
kram och trevlig helg
Malin

På min gatan i stan sa...

Gott med egna hallon! :-)

Tjusig sekritär med!

Kram och ha en fin dag!

Linda sa...

Jag har smaskat i mig blåbär idag. Så gott med naturens njutningar. Roligt att följa dig och era renoveringar! Njut i solen, Kram Linda

Elzie sa...

Är väl gott att ha kommit så långt i alla fall. Ni sliter i värmen. Och sekretären blev riktigt fin. Förstår inte folk som målar dom svarta!!!
Hoppas ni får en bra helg.
Kram Elzie

Sara sa...

Hallon är något jag saknar i vår trädgård, det är ju så gott. Altanen blir ju kanon man att ni orkar jobba i värmen!
Kram Sara

karofina sa...

hallon ja, här äts det förbrillt, stora E äter sig mätt på dem här under dagarna, blandat med smultron och körsbär ;)

jag fattar inte riktigt hur stolparna kunde va så ruttna!? var de inte impregnerade eller? sjukt! men va skönt att de är borta och nya är på plats! :)

ser gott ut med lite cider som avslut på er arbetande dag!
kram på dig!

Helena Sjögren sa...

Go kväll på dig , ja njut nu i värmen med din cider å solnedgång .. På måndag får du dricka grav öl efter matchen ... Ska vinka till dig på tv:n om du ser matchen. Kanske syns jag i tv:n vid spelargången när lagen släpps ut innan match start . Brukar stå där å coacha Pandan lite....