måndag 22 december 2008

Dan före dan före

Längtan efter julen är nu ganska stor i familjen.
Lillsorken frågade mig nyss om det var julafton i morgon och när vi skulle hämta granen.
Jag berättade att vi ska hugga granen i morgon men att vi får vänta en dag till innan julen är här och tomten kommer...ja om det nu bor några snälla barn här dvs...
Själv vet jag med mig att jag inte varit snäll hela året *fniss*
Så några paket av tomten lär jag inte få...
Men julkort behöver man inte vara snäll året runt för att få och det är väl tur;)
Jag är en sådan som gillar att skicka julkort till nära och kära.
Och lika roligt är det såklart att få en julhälsning i brevlådan!
Vår familjs kort samlar jag i hallen i min egenbroderade julpostficka.
Den har hängt med i ganska många år nu.
I år fick jag ett så fint kort från oväntat håll.
Det var min bloggvän Synne som bor i Norge som skickade en julhälsning.
Åh vad glad jag blev!!!!
Antar att de flesta börjat julstäda för länge sedan nu...
Själv finner jag att det inte är någon idé förrän i morgon.
Våra söner brukar jag ju likna vid tornados eller tromber som de virvlar fram och orsakar förödelse...
I hallen kan jag nu nästan se hela golvytan och det är ju trevligt!
Tänkte slå till och torka av golvet i morgon, det blir ju ganska sörjigt nu när det är sådant här trist väder!

I vår hall är det nästan så att man inte märker att julen är i antågande.
På spegelbyrån har det dock hamnat några små saker som barnen gjort på dagis/frita.
En liten spratteltomte hänger oxå på en av klädkrokarna.

Idag har maken min varit lite extra snäll (så kanske kommer det en tomtepresent till honom;) Han tog nämligen med sig hela barnaskaran vår och åkte till sina föräldrar.
Mig beordrade han att vara hemma och ta det lugnt.
Jag fick inte städa sa han, det kan vi ju göra tillsammans:)
En sådan möjlighet tackar man ju inte nej till!
Så efter lite surfande och bloggande kröp jag ner i badkaret, drog på radion och så bubblorna och bara njöt av tillvaron.
Snacka om lyx!
Men som den arbetsmyra jag är kunde jag ju inte låta bli att städa badrummet innan jag gick därifrån.
Nu skiner både badkar och golv...
När familjen kom hem igen hjälptes de två äldsta barnen åt att göra en halv sats knäck till.
Själv testade jag att göra saffransbiscotti.
De blev smaskens:)
En härlig dag kan väl inte avslutas bättre än i soffan med tända ljuslyktor, en kopp te och en saffransbiscotti?!!
Här ser ni en liten trio av glasburkar som barnen gjort till lyktor på dagis/frita/skola under åren.
Alla tre är målade med lim och sedan har de doppats i strösocker.
Med lite glitter eller ett rött band är de jättesöta:)
Lyser så fint i mörkret!
Ha en härlig "dan före dopparedan"! Stressa inte ihjäl er...
Kram Annica

13 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken gullig sambo du har som såg till att du fick det riktigt skönt. Blir avis på dig som har en sådan stor hall. Våran är så trång att det inte ens ryms alla tre ungar när de ska ut och in. Tur att vi har en öppen planlösning så att de får plats på andra ställen att klä på sig. Ta det nu lugnt i morgon och städa inte ihjäl dig. Julen kommer ändå. Om vi inte hörs något mer i morgon så passar jag på att önska dig.

♥♥♥ GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ♥♥♥
KRAMAR ULLIS

Annars kan jag ju önska dig det en gång till i så fall, *s*.

Levindas Värld sa...

Hej!

Jag håller med dig om att man inte hunnit med att blogga runt som man har velat, tiden har prioriterats på annat håll :). Ibland har man mer tid till datorn och ibland vill man göra annat...hihi!

Det som är så skönt nu inför jul är att jag inte känner nån stress what so ever, skönt! Allt är fixat och allt känns bra. Så nu bara myser jag ända fram till jul, precis som det ska va :)

En stor KRAM till dig och en önskan om en GOD och UNDERBAR JUL!

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Hoppas du sover nu, så här natten innan dan före dopparedan.
Det gör inte jag.
Jag jobbar.
Ska sätta upp nya gardiner i vardagsrummet nu. Så ska granen upp.
Eller ner...
Alltså, ner från förådet uppe, och upp ur kartongen.....
Så den ska alltså både ner och upp....
Rörigt? Japp, tror jag lägger ner det där.
Sen får julen gärna börja.
Maken ska jobba precis hela dagen i dag så jag blir ensam med skinkan.
Julskinkan väl och märka hehe...

Kul att du gillade julkortet. Visst är det roligt att överraska någon.
Jag är glad över att ha dig som vän, fast vi inte möts. Vänner vårdar man vet du.

Hinner jag inte in till dig i morgon på dopparedagen så vill jag bara säga så här....
Önskar dig och familjen en riktigt god jul.
Mys och ta vara på varandra nu.
Julkramar i massor.
Synne.

annette sa...

Tror Du varit snäll till största delen under året så Tomten har nog paket till Dej i säcken också.
Så härligt att Du kunnat lyxa till det och rå om Dej själv lite under dagen.
Nu sista rycket innan ledigheten, bara att ge järnet, skall inte ha lilljul ikväll vet ju inte när jag kommer hem, utan det skall bli julaftonsfrukost imorgon, skall bli jättemysigt.
Ikväll skall jag nog ta en sväng på stan och bränna pengar;)
Ha en bra dag!

Kraaaaaaam!

annette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det roligt att både få och skicka julkort! Och en sån där broderad julkortshållare, har jag också. Men det är inte jag som broderat den utan svärmor.
En riktigt God Jul önskar jag dig!
Kram
Marie

Dorthe sa...

Hejsa..
Ønsker dig og dine kære en rigtig glædelig jul, samt et godt Nytår.
Klem Dorthe

Södralycke sa...

Så fina ljuslyktor, vilket bra tips!!

Tänkte bara kika in och önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Kramar Johanna

Anneli sa...

GOD JUL OCH MÅNGA KRAMAR/ANNELIE

Karin i Villa Grå sa...

Hej Annica!

Jag hoppas att du får en riktigt god och underbar jul utan stress! Vissa godingar vill man ju bara så väl och du är en av dessa!

Stor kram!

Karin

Helena Sjögren sa...

Åh en julklapp i förskott av maken. Så skönt att få rå dig själv !
God jul önskar jag dig ! Kram kram

IKT i min vardag sa...

Så snäll och omtänksam gubbe du har!Nu hoppas jag att du och de dina får en underbar jul.

Julekram

DRÖMHUSET sa...

Hej hej!
Tack för dina otroligt rara ord i min blogg!

Vill önska dig en riktigt härlig JUL!

Kram Sofie

PS. Vilken stor och härlig hall du har, så avis :-)

Anonym sa...

Önskar dig en riktigt God Jul!
Kram