måndag 22 december 2008

Goder morgon, goder morgon båd herre och fru

Ja, här har det visst slagit slint i huvudet på mig.
Första dagen på jullovet och jag vaknar redan halv fem...det är sjukt!
Jag är ju en riktig nattuggla av mig vanligtvis men igår kväll skulle jag bara lägga LillaJ vid halv nio och somnade själv...
Då märker man att man är utmattad och i desperat behov av lite ledighet.
Fjärde advent är nu passerad och det återstår nu inte längre veckor utan dagar till den stora dagen är här.
Som vanligt råder en viss aktivitet innan jul.
Förberedelserna är inte många men desto viktigare.
Jag har ju tidigare berättat om våra traditioner fram till jul.
Pepparkakshus måste det göras i ordning ett, och gotter det är ju viktigt det med...
Igår blev stora "fixagotter"-dagen.
Jag satte ihop det köpta pepparkakshuset med smält socker.
Som vanligt blev jag besviken över att en del var trasig...Varför är det ALLTID så?? Ja att det finns minst en trasig del alltså...
Överst ligger ju takdelarna och de är hela, men under dem ligger tametusan ALLTID en trasig del.
I år var det framsidan, med dörren. som var trasig.
TRIST!
Som tur är lägger vi ingen prestige i hur vackert huset ska vara utan fokuserar på att det ska vara gott att äta upp*fniss*
De två yngsta sönerna gjorde dekoreringsjobbet och tyckte det var superkul!
Storebrorsan tog kommandot och bestämde vilka färger som skulle vara i vilken rad.
Lillebror busade dock till det emellanåt och slängde in en lite oväntad färg*ler*
Husets fader, som ju faktiskt slapp undan från julfixandet även i år då han skulle iväg på annat (innebandy) hade lovat att köpa hem bomull som vi skulle ha som snö under huset.
Tomtarna måste ju ha det lite mysigt där de sitter bredvid på brickan!
Tror ni jag skrattade när jag såg att han köpt hem bomullsrondeller istället?!?
Nä, det blev till att improvisera lite...
Slängde raskt över lite cocos som snöflingor och det blev jättebra.
Tyvärr fick den busige lillebror för sig att han skulle leka plogbil och sopa ihop all snö i ena hörnet*fniss*
Det blev inte riktigt lika naturtroget när vi försökte få tillbaka snön på rätt plats...

När pepparkakshuset nu var klart gav vi oss på nästa projekt.
Ja, det var nog mest jag som jobbade även om minstingen var med på ett hörn.
Alla mina juliga Tilda-burkar skulle fyllas med olika julgotter.
Vi har några klassiker vi gör varje år och i år skulle vi dessutom ge oss på några nyheter.
Provade göra knäck i micron för första gången.
De blev kanongoda men en aningen för kladdiga trots att jag gjorde kulprovet (funkar det någonsin???)
En mellanstor burk fylldes med mörk ischoklad och så årets nyhet som jag inte har en aning om vad de heter.
Min kompis tipsade mig om dem och de är verkligen goda!
Smält nougat i botten. En nöt på det och så mörk choklad överst.
Smaskens!
I burk nummer tre samsas ljus ischoklad med dotterns favorit Polkamums.
Som namnet antyder innehåller den Polkagrisar.
Det hann även bli en burk med brända mandlar innan jag avslutade mitt julgotterpysslande för dagen.
Idag ska de två äldsta barnen fixa lite godis de med.
Små små chokladbollar ska rullas för att sedan doppas i smält choklad.
Mmmmmm...
Vad ska jag själv hitta på då?
Hmm inte en aning men jag kan gissa på att det blir lite städning och tvättning som vanligt.
Mina tornados drar ju fram alla dagar i veckan...
Den ständigt arbetande fadern hade planerat att få vara ledig nu innan jul men arbetsbördan på hans lott tillåter visst inte detta!
Jag som hade hoppats att köksskåpen där vi håller på att byta ut de gamla luckorna mot nya skulle komma på plats.
Ja, de är ju på plats egentligen men de saknar handtag och det mina vänner är irriterande!
Kanske tar jag själv till skruvdragaren*ler*
Ha nu en härlig måndag allihopa!
Kram Annica

14 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon,
Ja man blir lite road av min pappas muttrande så här års.. hihi..
Vilka söta Tilda burkar, jätte charmiga.
Grabbarna ser ut att gjort ett bra jobb med huset!
Får önska er en God jul om vi inte hörs innan..
Kramar Maria

Vero sa...

En trevlig dag till dig också.

Oj, vad du har fixat.

Förresten ska du till huvudstaden på fest den 10 januari? Jag håller på och funderar på om jag kan få ihop det och i sådana fall åker jag, men jag vet inte om jag kanske skulle låta Å vara ovetandes.

Hör av dig om du skall dit.

Anonym sa...

Godmorgon i stugan!
Jag ser att pojkarna arbetat flitigt med pepparkakshuset, det blev ju kanonfint. Det har dem gjort bra. Hoppas ni får en god jul, iallafall god.. Med allt godis :-)

Kramar Benita

Living by Milla sa...

Vad frustrerande att inte kunna sova när man kan. Pepparkakshuset ser smaskigt ut, vilka duktiga pojkar du har.

Jag har inte gjort hälften av vad jag vill. Här hemma har vi sjukstuga..:(

kram Camilla

Anonym sa...

Typiskt att man inte kan sova när man får.
Vilka jättesöta Tilda burkar.
Pojkarna har ju fixat till ett jättefint hus.
Ha, en bra Måndag.
Kram

LillaFlisan sa...

En riktigt god jul till dig!!!!!


KRAM


FLISAN

Ofelias Hus sa...

Så mycket gott ni gjorde och vilken inlevelse dina söta barn
hade när pepparkakshuset skulle dekoreras...

God Jul
Anette

Viola sa...

SÅ mysigt hos er, ville titta in och önska dig och de dina en riktigt GOd Jul, kram VIOLAN

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket gott ni har fått till. hade tänkt att göra microknäck idag men det blev det inte. Har i alla fall pyntat klart och tvättat tomt just nu på all tvätt. Sedan fick det bli lite ledigt. Dina burkar var ju ursöta. Här skulle också maken vara ledig lite men nu blir det hela dagen i morgon också. först skulle ahn vara ledig, sedan jobba halva dagen, suck.

Kramar Ullis

annette sa...

Vaknade du så TIDIGT, då gick jag också upp, men jag skulle ju jobba;
Så mycket godis Ni hunnit med att göra,men det måste ju göras för annars kommer ju inte de fina burkarna till sin rätt, så mysigt när Ni får lite tid tillsammans och hinner pyssla och dona inför julen!!

Foten som gick i en sko imorse, gick inte i den skon när jag skulle hem, åkte hem i jobbskor som är reglerbara, tur det var mörkt;) Blir nog högläge med foten resten av kvällen!

Ha det fortsatt bra i pysslets tecken!

Kraaam// annette

Anonym sa...

Hej!
Nu har du gjort och fixat mycket!
Så då är det dags för mig att önska dig en lugn och fridfull jul!
Hulda

Vecka - Vecka sa...

Oj så jag fick roligt av bommullsrondellerna! men fint blev ju huset!

Jag har inte lagat något godis i år, får bli till ett annat år!

Ha en riktigt skön jul!

Kram,Lotta

Stina sa...

Puss och kram till goa Annica.:-)

Home No.1 sa...

God Jul-kram till dig !!! Annica.