söndag 21 december 2008

Grått och trist men ändå en ljus dag...

Fredagen kom.
Mörk och trist.
Ni vet en sådan där dag när det grå sprider ut sig och duggregnet hänger i luften...
Bilderna som fanns runtomkring mig var ganska långt ifrån hur jag vill att det ska se ut på julavslutningen.
Snö,klart och kyligt och sådär härligt ...så vill jag ha det!
Klockan var närmare halv nio när vår skolavslutning i kyrkan började.
Då var det fortfarande mörkt ute, men i kyrkan spreds värme och längtan.
Ljusen var tända och barnen sjöng vackert.
Några elever spelade instrument så imponerande säkert så man nästan tappade andan...
Prästen höll ett samtal om hjärtan, att vara nykär och godhet.
Det blev lite långt men gav mången tanke.
Rektorns tal var desto kortare och det tackar jag för;)*fniss*

Efter kyrkoavslutningen gick vi till vårt arbetslag där klasserna bjöds på fika och så lektes det lite lekar, tittades på film annat roligt innan det var dags att skiljas åt för denna termin.
När eleverna gett sig hemåt hade vi lärare glöggmingel innan julklappshazarden gick av stapeln och därefter bjöds vi på jullunch.
Framåt kvällningen skulle vår julfest gå av stapeln och jag tillhörde den klick som fått äran att hjälpa till.
Dukning och lite annat fixades innan gästerna kom.
Efter mat och kaffe pågick dansen till framåt natten.
Jag och min kollega M, som jag för övrigt sov hos denna natt var sist hem i nattmörkret.
Festen hade vi i den vackra hembygdsgården.
Tyvärr blev inte ett foto därifrån bra, ljuset ställde till det hela tiden...
Bilden ovan är en av de bättre och då förstår ni hur illa det var ställt med bilderna!!!:( Trist!
Efter trevlig frukost satte jag mig på bussen hemåt idag.
I stan mötte maken och de fyra barnen upp då de varit på Busfabriken och härjat av sig.
Den oäkta maken hade planerat att vi skulle handla när vi ändå var i faggorna.
Jag avstyrde dock det hela då jag såg hur mycket trafik det var i faggorna.
Vi hade ju inte direkt varit ensamma i affären om man säger så...
Efter maten vilade jag ett tag och kände sedan att kraften kom åter.
Då åkte vi och storhandlade så nu ligger både julmat och ingredienser till julgotterna som ska tillverkas här hemma.
Det känns skönt!
Med doften av hyacint i näsan ska jag nu lägga mig...
Ja, jag satt nere i köket nyss och slog in paket till mina barn och ville knappt gå därifrån då det doftade så ljuvligt!
Godnattkram
Annica

13 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej i vinternatten.
Här sitter man och läser om din skolavslutning och så får man hemlängtan....
Till en riktig härlig avslutning i kyrkan, med ljus, värme och sång.

Det är kul när man får roligt på en sån fest. Skönt att få sova ut sen kan jag tro.

Så det blev storhandel ialla.
Vi var en sväng in till Kongsvinger och handlade det allra sista idag. Så nu är det jul...
Bakat 4 sorters småkakor och det doftar så gott nu.
Kommer du över på en fika?
Kramen Synne.

Linda sa...

Vill önska dig och dina en riktigt fin Jul!

Kram Linda

annette sa...

Vilken härlig dag och trevlig kväll Du hade i fredags, och lärdagen avlöpte ju väl, var nog bra att inte handla på förmiddagen, troligvis "tjockt" med människor, här ligger jag illa till vad gäller allt då jag inte kunnat stå på foten sedan torsdagen, men idag verkar svullnaden gått ner och jag kan gå någorlunda så skall leta fram några STORA skor och se om jag kan komma iväg och handla mat i alla fall, vill ut i solen också!
Ha nu en skön söndag!

Kraaam!

annette

Katta sa...

Vilken vacker kyrka ni firat skolavslutningen i. På vår skolafår de inte varaa i kyrkan längre efter det finns de som har andra religioner, synd tycker jag.Ha en jättebra fjärde advent, kram Katta

Viola sa...

Ja nu har man redan kommit till fjärde söndagen och jag njuter av min ledighet, sista släktkalaset hemma hos oss det tredje denna månad är nu över, nu ska vi bort till min mamma istället och fira jul hos henne med släkt, så nu börjar julefriden infinna sig, idag strålar en sol från en blå himmel, underbart, ska nu gå ut med Otto på en långpromenad och njuta av vädret och ledigheten, ha en skön söndag, kram

Sara sa...

Hejsan
Så nu har du jullov, härligt! Jag önskar dig en fin 4:e advent.
Kram Sara

Ullis/Leva på landet sa...

Så mysigt du verka ha haft det. Skönt att få komma iväg s där för sig själv i bland. Här är det också handlat till jul. Ska bara kompletera med lite smått i veckan och då kan jag ju åka tidigt på morgonen, men det blir det nog inte *s*, uta jag kan åka lite senare på kvällen i morgon i stället.

Ha en bra fjärde advent!
Kram Ullis

Malin sa...

Hej Annica!
Tittar in och önskar dig en riktigt god jul & gott nytt år!
Kramar Malin

Anneli sa...

Goe fortsättning på 4 advent - inga direkta skolavslutningar här - de är så stora nu...
Högstadium, gymnasiet och arbete är det som gäller...
Har stekt julköttbullar hela dagen...verkar som dotra är frisk nu - äter som vanligt..
Kramar/Annelie

IKT i min vardag sa...

Hej gumman!'

Visst är det underbart med lov. Nu känner jag att jag börjar landa och komma i kapp lite. Idag har jag kokat och griljerat skinkan och lagat lie julgodis. Värsta megagranen står klädd i vardagsrummet, hyacinterna blommar och...nu är det jul ;)

Stor julkram vännen!

Lallis - liv och leverne sa...

En fin kväll,d enna 4:e advent önskar jag dig.
kram Lallis

Anonym sa...

hejhej :) vad mysigt med julavslutning i kyrkan :) det har jag faktiskt aldrig haft, förutom när jag tog sjuksköterskeexamen, då var vi i domkyrkan ;)

jag njuter nu några år av att klä granen, sen får gärna mina barn klä den med sina alster.. synd bara att min karl inte vill ha barn innan han blir 30 (5 år kvar!!!)..

stor kram sara

Anonym sa...

Jag såg också att du hade fått lite blogawards :-) Mysigt!

Jag gillar också kottar att pyssla med. Nu är det bara tid för vår ammaryllis att växa ut :-)

Kramis!