lördag 13 december 2008

En riktigt trevlig Lucia...

Ja, det hade ju varit trevlig att önska er alla!
Men jag har ju inte hunnit in för att blogga eftersom jag själv haft en riktigt trevlig Lucia;)
Så mycket traditionellt Luciafirande har det inte blivit utan det närmaste vi kom blev lussetåget på skåpet i köket.
Fotot är taget första advent.
Nu står det på en vit duk som ska föreställa snö men jag orkar bara inte ta en ny bild så här i kvällningen...
Samtliga delar till lussetåget är inhandlade på Guldfynd.
En sats köpte jag förra året och i år blev det två kartonger till...
Ett nästan likadant luciatåg gav jag till mina farföräldrar...för det var där hos dem som jag var idag.
Ja, inte bara jag förstås utan hela min familj.
Mina barn älskar att åka dit, även om det nu inte blir så ofta eftersom avståndet är lite långt för att bara ta sig över för en fika.
De fick oxå en för dagen pysslad tändsticksask med söt tomte på.
Farmor är nämligen lite som jag när det gäller ljus.
Ja, hon har kanske inte så många som jag men tänder ljus varje dag, året om.

Vi brukar fira jul här hos oss med mina farföräldrar samt mina svärpäron. Ja, och lillebror förstås...
I år ska dock svärpäronen till min svägerska som firar sin första jul i nya huset.
Farfar har slutat köra bil sista åren och han och farmor har åkt med svärpäronen hit i juletid.
I år blir det lite tomt utan dem alla ...men vi får väl njuta av en lugn jul med bara barnen istället.

Hos mina farföräldrar bjöds det idag på slottsstek med en massa goda tillbehör.
Jag och dottern hjälpte till med dukningen och det kändes nästan som jul redan nu med allt det röda och familjen samlad.
Ja, syrran med barn var nämligen oxå där:)
Efter god mat blev det några omgångar loppa för barnen och Farmor.
Det är något som barnen verkligen ser fram emot vid besök hos min Farmor och Farfar.
Det leks och spelas loppa även om båda mina farföräldrar är i åttioårsåldern.
Världens underbaraste är de!

Hemma hos mina farföräldrar tog jag en del bilder idag.
De har det så mysigt och allt minnner mig om min barndom.
Jag var bara något år när de flyttade till lägenheten där de fortfarande bor kvar.
Jag hade mitt eget rum där och åkte ofta kana på badrumsgolvet.*fniss*
Många gånger kom jag hem hit när jag varit på skridskobanan för en kopp varm choklad och en bulle.

Runt om i lägenheten finns spår av mig och mina syskon.

En teckning sitter fortfarande kvar på skivspelaren i hallen.
En tavla på väggen har jag målat.
Teckningshögen i furusoffan i köket.
Och så hittade jag då detta julhjärta som jag målade 1997 hängande på en dörr:)

Ja, det är så många minnen som bubblar upp när jag sitter i mina farföräldrars hem.

Lyckliga sådana!

Återstår bara för mig att önska en trevlig söndag och tillika tredje advent!

Kram Annica

19 kommentarer:

Line sa...

Tjingeling på Lucianatten! Så här vid tolvsnåret har jag äntligen lite bloggtid. Inte för att jag har lussat så mycket nej, jag har röjt i röran här hemma,det blev fyra sopsäckar med kläder som nu går till bättre behövande!

Härlig shopping du haft i veckan...50% på julpynt...avis=)
PUSS OCH KRAM

Widénskan sa...

Åh gillade tändsticksasken.. Snokar runt lite här, första gångenb jag är på besök hos dig
:-))
/ C

LillaFlisan sa...

Men du är väl otrolig!!!

Vilka härlia inlägg du skriver.......

Dina farföräldrar verkar vara riktigta krutisar och så fint dom pyntat!


Kram

Flisan

Anonym sa...

hej gumman :) vilka fina bilder :) jag är också väldigt familjekär och satt med en tår i ögat för att du skrivit så fint :)

stor kram sara

karofina sa...

hej!
underbara familjebilder du visar! nätan som en lite fin familjehistoria skönt att läsa, man blir ju helt varm! :)

värsta shoppingen har du fått till med ser jag, vilket lyx med rea redan nu!

ta hand om er!
kram!

Ullis/Leva på landet sa...

Ser ut att ni haft en jättemysig dag hos farmor och farfar. Kul att ha den generationen kvar. Har inga utav mina farföräldrar i livet och det saknar jag. Ditt luciatåg är ju så gulligt.

Ha en bra dag!
Kram Ullis

annette sa...

Hallå lilla godingen!

Så fantastiskt det måste vara både för Dej och Din familj att komma hem till Dina farförädrar och få uppleva alla saker som finns kvar från Din barndom, tänk att saker Du gjort och målat finns i förvar hos dem, måste vara underbart att ha dem i livet,lite synd att Ni inte får fira jul tillsammans i år, men det kommer förhoppningsvis fler!

Ha nu en bra söndag!

annette

Lallis - liv och leverne sa...

Ett så fitn inlägg, gumman:)
Kram Lallis

Anonym sa...

Ni ser verkligen ut att ha haft en trevlig lucia.
Visst känns det gott i hjärtat när man har fått umgås med dom äldre....

Själv så kommer jag precis hem från kyrkan med luciatåg....kom en liten tår i ena ögat när alla sjunger...Dagen är kommen...vilken sång ..snacka om makt.

kram på dig...
Nina

Anneli sa...

Vilka jättehärlig och fina, harmoniska familjebilder...
Ser jättemysigt ut...
Många Kramar/Annelie

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Åååhhh va' jag myyyser när jag läser ditt inlägg! Vilken lycka att få ha dem kvar! Alla minnen samtidigt som du fortfarande kan åka till dem och skapa ännu fler minnen! Har nåt till dej inne hos mej. //Linda

Sara sa...

Hejsan
Underbara bilder du bjuder på, alltid lika roligt att kika in här. Ha det så fint!
Kram Sara

Stina sa...

Vad härligt att se barnen leka med farmor.:-) Kramis

Helena Sjögren sa...

Härlig dag hos farmor och farfar du haft.Kul att de är så pigga av sig. Jaaa du , snart har du jullov ! Skönt và ?

Anonym sa...

Vad fina bilder du visar. Ser ut att ni haft en jättemysig dag hos farmor och farfar.
Kram

Hagbacken sa...

Å vad mysigt ni verkar haft det! Det där luciatåget från guldfynd har jag tittat på många ggr, det är så fint..men mer än tittat på det har det inte blivit-ÄN...*ler*

Kram på dig//Linda

Levindas Värld sa...

Vilket härligt inlägg om familelycka :)

Det är det som ger värme åt själen, de underbara människor vi har omkring oss *ler*

kramis på dej!

Katta sa...

Vad härligt att hitta minnen man själv gjort hos nån sådär. Härligt för barnen att de kan träffa dina farföräldrar med. Ha en bra fortsättning på veckan, kram Katta

PiaMaria sa...

Oh vad juligt och fint det är!!

Kram Pia