tisdag 2 december 2008

Äntligen är den värsta tiden på året förbi!

Ja, ni som följer min blogg vet säkert vad jag pratar om...
Oktober och November...
Den jobbigaste tiden på året!
Jag går in i mig själv och mår pyton av vädret och ...ja, vad det nu är som påverkar mig så negativt...
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men allt känns så mörkt och trist!

Nu har dock vändningen kommit.
Även om det nu är mörkare än mörkast ute och jag är trött som en gnu såhär i slutet av terminen så är mitt sinne betydligt ljusare.
December har tågat in och nu står en hektiskt tid framför mig.
Hektiskt - men ändå rolig!

Min födelsedag lyser upp tillvaron lite och sedan är det Lucia som är en högtid som jag älskar.
Jag har gått många lussetåg i mina dar:)
Därefter följer Julen med ledighet och härliga traditioner.
Och på det nyår, en dag som liksom markerar att nu vänder det...våren kommer...och så gör även ljuset...


Under tiden...väntan... så tänder jag ljus här hemma.
Jag njuter av alla mina lyktor, ljusstakar, ljuskoppar och ljuskronor.

Jag tänder adventsstjärnor och njuter av allt piff och puff!
Jag kan till och med stå ut med tomtegardinerna eftersom sonen har valt dem då han tycker de är jättefina!




I min vanligtvis så ljusa inredning byter saker skepnad.


Sofforna i filmrummet går nu i rött och jag blir så härligt glad när jag ser dem:)


Kram Annica

11 kommentarer:

Katta sa...

Det lyser verkligen upp med den röda soffan.Själv tcker jag de jobbigaste månaderna brukar vara efter jul fram till påsk så där, hösten tycker jag är mysig och går fort.Men nu är det ju härliga december med luciafester och allt.Ha en bra dag, kram Katta

annashusidingtuna sa...

Jag har liknande julgardiner i mitt kök, för mig är de nostalgi för min mamma hade dem i köket när jag var liten.
För ett antal år sedan skulle hon slänga dem för hon hade tröttnat på dem sa hon då räddade jag dem.
Så nu hänger de i vårt kök i stället.
Kram Anna

IKT i min vardag sa...

Jag känner också att det är mycket lättare nu när vi gått i den mysiga jultiden. Jag gillar bäst tiden innan jul och i år ska jag försöka hinna njuta av den ordentligt! Myser med mssor av ljus och goda julsmaker, hinkar jul-te ;)

Tack söta, söta, söta du för den fina awarden. Den är en av de finaste som finns att få tycker jag, så TACK! Du får tillbaka den på stört!

Kramis!

Linda sa...

Vad mysigt det ser ut hos dig! Jag älskar den här tiden då man ser adventsljus i var och varannat fönster och man riktigt kan bona in sig med glögg och tända ljus.

Jag är också glad att mörka november ligger bakom oss. Hoppas din vecka blir fin.

Kram Linda

Annelie sa...

Vad glad jag blir, tusen, tusen tack för utmärkelsen! Ska ta med den i mitt nästa inlägg.

Vad bra att allt börjar vända, känner likadant. Oktober och november är hemska månader, man borde emigrera till varmare och ljusare strök. Visst är det en härlig tid vi går in i, alla ljus och allt pynt. Mysigt att promenera runt och "smygtitta" i alla fönster. Här har vi äntligen fått snö, till och med plogbilen har varit ute ett par gånger. Ikväll ska jag ta mig en promenad, är hemma med magsjuka, men det börjar ge sig. Känner att jag måste ut och få lite luft.

Önskar dig en riktigt fin vecka.

Kram Annelie

Helena Sjögren sa...

Skönt att du mår bättre nu då och har massa mys att se fram emot.. Är det födelsedags dags nu till helgen ?
Jag gillar också december, värre är det efter nyår. Januari februari och mars kan man lika gärna stryka ur kalendern. Varför har ingen tänkt pådet för ; ) ????
Eller , vi skulle kunna ha bara april, maj , juni , juli ,augusti , sepember och december på kalendern. Tänk vad trevligt . Ha , då skulle jag inte behöva bli äldre heller om november togs bort ... ; )

Birgitta sa...

Så härligt juligt du har i soffan, inbjuder verkligen till mysstund. Nu är det så vackert med alla ljuslyktor och slingor, det piggar upp. Annars är jag en av de få som gillar hösten, lite knäpp kanske. Kramar Birgitta

annette sa...

Ja, det är en annan känsla nu när Advent kommit, vi vet ju att vi är på väg åt rätt håll, och det naturliga ljuset kommer ju snart också att vända åt rätt håll!

Kramen //annette

Guldkorn i min vardag! sa...

Härligt att du börjar se ljuset i tunneln, och visst ska man elda ljus utav bara rackarn, det förgyller dom mörka dagarna oändligt.
Som du sa nu händer allt så det gäller bara att passa på för nu går tiden fort.
Goa kramar till dig!
Ulla-Bella

Sara sa...

Jo nu kan man börja leva igen :-) Det är så mysigt med julen, man lever verkligen upp.
Kram Sara

Anonym sa...

åååh vad fint ni har det hemma annica :) så juligt och mysigt... ingenting går upp mot alla tända ljus, njuter också av det!! lite te till eller glögg, så är det toppen :) gärna med en biscotti till :)

hoppas du finner tid till julbak och att du hinner slappna av mellan varven och bara njuta :)

stor kram sara