söndag 11 maj 2008

Är det bara jag som tycker helgerna går för fort???

Efter gårdagens besök i Bålsta och Stockholm var det skönt att sova ut på morgonen.
Både T och jag var lite smått chockade att klockan visade på över 10 när vi klev ur sängen...
Men skönt var det som sagt att starta dagen lite mjukt
Barnen lekte och tittade på tv medan T styrde med sitt.
Själv intog jag frukost sittandes på min minsta lilla trapp.
Även om solen lyste på mig var det lite blåsigt.
Efter ett telefonsamtal till farmor för att höra hur det stod till där bestämde jag mig för att göra lite nytta!
Jag känner mig full av energi och har bestämt mig för att i år är året som vi orkar ta tag i vår trädgård...ja lite grann iallafall...
(Har ju haft en del problem med huset så varken energi eller pengar har räckt till både inomhus- och utomhusmiljö...inte för att kassan är särskilt välfylld nu heller men energin har börjat infinna sig ;)
Så i år är alltså sommaren då jag ska få det lite finare i rabatterna.
Jag har skrivit långa listor över växter jag vill ha.
Inser väl att jag inte kommer ha råd med allt och att allt inte passar ihop men bara att planera är ju hur kul som helst :)

I år är alltså sommaren då jag kommer springa fram och tillbaka med pensel och roller i högsta hugg och ge mig på både det ena och det andra.
Just nu är det lekstugan som är prio ett.
Men även den gamla docksängen som jag ska ha....tror det blir pelargoner....i fick sig en omgång färg idag.
Nu är den vit och fin...men lite sliten...
Lekstugan som blev röd i förrgår har torkat och idag gav jag mig på de vita detaljerna på stugans utsida.
Yngste sonen blev helt förskräckt när jag plockade bort fönstret och dörren och undrade var jag skulle ta vägen med hans dörr/fönster...
Där han insåg att jag skulle måla dem ville han hjälpa till men jag avböjde, vänligt men bestämt!
Att måla väggar är en sak men när det gäller smala lister och vid glasrutor tror jag det blir ett bättre restultat än om den treårige sonen släpps lös med en pensel...
Hmm, jag har ju hur han målade mina vita stolar med mascara i färskt minne;)


När jag målat klart de vita detaljerna fick jag helt plötsligt för mig att altangolvet oxå behövde en släng vit färg...

Dörren blev vit...

Fönsterfodret blev vitt.



Och här står då alla de målade sakerna för att torka under det ljuvligt blommande äppleträdet...
Om man vänder sig så man står med ryggen mot lekstugan ser man vår altan som har ett räcke/staket som går i samma färg som lekstugan (så gör även garagedörrarna)
Tyvärr är altanen i så dåligt skick att vi kommer tvingas att delvis riva den nu i sommar.
Murkna balkar...*suck*
Fulingarna som bodde här innan har bara målat över det genommurkna träet...
Kanske kan ni ge mig lite tips och ideér för hur vi ska göra.
Jag återkommer i ämnet i morgon...tror jag...

Avslutar dagens inlägg med två bilder av de ljuvliga äppleblommorna.

Uuuuuunderbart med dessa ljuvligt vita blommor!


Kram Annica








20 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Vad trist med såna fulingar - det är väl 10 års "garanti" på hus men vet ej riktigt vad som gäller.

Helgena rusar iväg. Har ledigt måndag - det är min Gulddag.

Kram Maud

Living by Milla sa...

Hallå där !
Vad härligt att energin även har hittat till dig !! :) Det är såå kul att måla tyckér jag för man ser det fina resultatet direkt.
Trist med altanen..

kramar Camilla

Ullis/Leva på landet sa...

Trist när man hittar fel som man inte visste om. Ser att du haft fullt upp hela helgen, men lekstugan kommer att bli i toppklass.

Sköt om dig!
Kram Ullis

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Ute-frukost och äppelblom... Oooohhh... helt underbart!!! (det bästa i livet är faktiskt gratis)
Tack för fina bilder! Här är det ett tag bort. Väntar ivrigt på vårat körsbärsträd!!! Härligt att du får känna att energin kommer tillbaka! //Linda

Malin sa...

Kul att du hittade till min sida =) Vilka fina bilder på dina äppelträd. Här uppe i Sundsvalöl har vi ett tag kvar innan äppelträden blommar tyvärr, längtar till dess. Kram Malin

Livet och träning sa...

Vad mycket du har hunnit med ,vad duktig du är.
Lekstugan blir ju jätte fin.
Ha en bra dag kram y.

Lilla Blanka sa...

Hej Annica!
Åh vad mysiga bilder..!
Skönt att kunna sova ut ordentligt ibland, det är sällan man (jag) vaknar utivlad och bara far upp ur sängen (som baren gör)..
Kram
Mia

Södralycke sa...

Vad fin lekstugan blev! Låter som ett par riktiga taskiga husförsäljare, kan ni inte få det på försäkring på något vis?
Låter härligt med utefrukust :)

Hoppas du får en bra vecka, Kram Johanna

Helena Sjögren sa...

Här har det varit full fart . Rastat mannen på Råsunda ha ha ha.
Lekstugan blir så fin , vilket jobb du gör. Får hoppas att de små liven utnyttjar den ordentligt nu när mamma deras lagt ner så mycket jobb. Våran lekstuga står och förfaller, igentligen borde vi göra oss av med den nu när inte barnen använder den längre . Men helt plötsligt har den nu fått tjäna som förråd åt oss och det gör saken svårare att göra sig av med den.

i kväll blir ösk´s sista match innan uppehållet , ser den på tv , sen blir det vila till 5:e juli. Får kolla in Sverige i stället då !
Ha det gott min vän !

me and alice sa...

Vad fin lekstugan blir..Rena rama lyxstugan!*fniss*
Tack för krya på hälsningen!
Kram Susanne

Sanna sa...

Den blir fin er lekstuga! Om du har skrivit upp lammöron på din lista så kan du få sådana av mig. Behöver rensa lite bland dem.

Sickna fräckisar som bara målat över det murkna träet! Hur kan man göra så med gott samvete?!

*kram*

karofina sa...

vilket slit med stugan! *känner igen det* jag har lite svårt för att komma på vad som ska finnas på insidan... måste nog åka o inhandla nått kul :)
haft en trevlig helg?
kram karro!

Vecka - Vecka sa...

Vad fin lekstugan blir! Det kliar i fingrarna att börja fixa vår, men jag får väl snällt vänta tills Max blir lite större.. Och brist på projekt har vi ju inte heller precis..

Kram,Lotta

Tidsmästarinnan sa...

vilken bra idé att sätta blommor i docksängen!
och vad du är flitig med penseln!
Jättefint blir det!
Glada hälsningar

S

Sara sa...

Hejsan
Vad tråkigt med altanen, vad mycket du hunnit måla. Som sagt går helgerna fort.
Kram Sara

Nettan sa...

Ser att det är fler än jag som sovit länge i helgen ;0)....men vad skönt det va !!
Lekstugan kommer & bli så fin.
Vi har oxå en del & göra med huset, men det fattas lixom pengar till det =0(, önskar man hade en sjö & ösa ur ibland.
Härligt blommande träd du bjussar på =0)...underbart !!
Ha det gott..
Kram Nettan

Stina sa...

Härliga blomster du vännen. Kramis Stina

Tjohalia sa...

Vad roligt att du röstade! Glöm inte bort att tävla imorgon. Kram Sandra

Livet i Gläntan sa...

Lekstugan blir ju kanonfin. Gillar den fina docksängen, den påminner om den som jag har haft när jag var liten och som tillhört min mormor. Kram jessica

Mjuka sa...

Åh så fint han kommer få i sin lekstuga. Ser jättemysigt ut!!
kramar Malin