tisdag 13 maj 2008

Vad är det som döljer sig där under plasten??

Jo, naturligtvis är det den nya familjemedlemmen!
Hon anlände igår med bil.
Ja det var ju en lite lustig historia.
Faster Atta som jag beställde henne av bor nämligen här i krokarna - vilket jag inte visste när jag gjorde beställningen...
Kul att få ett ansikte på en annan bloggare...

Tittut!
Så här fin är hon!



Nu pågår jakten på den perfekta platsen...
Jag tror jag vet var hon ska få hänga så hon kan hålla ett vakande öga över oss.
Måste bara hitta en vacker krok till henne innan hon hamnar på plats...
Hon får hänga här i köket så länge.
Jag vill ju inte att hon känner sig utanför ;)

I gårdagens inlägg berättade jag om altanen vår.
Tack för alla snälla ord...
Att folk är lurendrejare märkte jag vid husköpet.
Alla problem som uppstod helt plötsligt bara några dagar efter vi flyttat in men som aaaaldrig hade varit till några problem förr...
Det fick mig att inse att oärliga människor är det nog tyvärr gott om!
Tur att de fackmän som var här och tittade på våra problem sa att det inte fanns en chans i världen att de som tidigare bott i huset varit utan problem.
Det blev en långdragen process (med advokater inblande) som var jättejobbig emotionellt och även om vi fick skadestånd till slut så vill jag ha den resan ogjord.
Att vi nu upptäcker fler och fler brister på huset som vi tycker en besiktningsman skulle upptäckt vid en okulär besiktning gör inte det hela så roligt att vara husägare...
Men med den andra processen i minnet så orkar jag bara inte dra igång något igen, inte just nu.
Så istället biter vi bara ihop och tar bort det murkna träet i altanen i sommar.
Just nu funderar vi på hur vi ska bygga om altanen.
Alla räcken måste plockas bort då både de och de stående stolparna är murkna.
Den stora frågan är hur vi ska göra när vi satt tillbaka nya fräscha stolpar som klarar att bära upp taket (för det ska vi ha kvar).
Ska vi sätta tillbaka "staket" runt om altanen som det ser ut nu?
Eller ska vi bara sätta tillbaka "staket" på vissa ställen?
Hur ska "staketet" se ut? Likadant som tidigare eller är det snyggare med kryss?
Ska vi kanske strunta i staketet överallt och istället bygga trappor runt om. Så där lite mer öppet...?
Ja funderingarna är som ni märker ganska många...
Jag lägger upp bilder så att ni kan kan se hur det ser ut runt om.

På bilden ovanför ser ni altandörren längst in till vänster.
Lilla trappan ligger mot lekstugan och äppleträden.
På bilden under ser ni altanen från andra hållet.
Närmast i bild har vi slitit ner en del av räcket som var genommurken och nästan ramlade ner av sig själv...

Precis ovanför trappen finns den murade grillen och på andra sidan av grillen och räcket en sandlåda.



Och så en bild ur en annan vinkel...


Tips och ideér någon????


Ha en skön tisdagkväll!
Kram Annica











15 kommentarer:

Katta sa...

Ja men just det ja! Det var ju den familjemedlemmen som skulle anlända.Vilken fining. Kul att faster Atta levererade den till dörren herself. Vad tråkigt med trubblet kring ert hus, förstår att det är jobbigt. Jag tycker det låter jättesnygggt med en öppen altan med trappor runt.Ha det bra kram Katta

Living by Milla sa...

Fy f*n rent ut sagt, för alla oärliga människor !!:( De skulle skämmas !

Jag tycker inte att ni ska ha staketet kvar utan trappor runt om istället, det är så fint och du kan dekorera med lyktor och blommor. Jösses, vad snyggt det kommer bli! ;) Jag ser det framför mig.. hihi!

kraam Camilla

lottens vita och gröna sa...

halloj annika" sånt där är ju urtrist, fy för sånt oårligt skit! håller med camilla om trappa istället, det är underbart attt ta en kudde och sitta på trappen och fika! hoppas att allt vänder nu för er! du, vilken ljuvlig liten familjemedlem! varmkram lotten

Anonym sa...

hej hej!! ja vi hade också problem med de gamla ägarna till huset, men inte alls i samma omfattning som ni :( hoppas att ni får till en toppenfin altan :)

jättesöt ny medlem hemma hos er.. faster atta är sååå duktig :)

stor kram sara

Gårdsromantik sa...

Ja det är trist att processa - tar så mycket tid och energi.

Men vet du - jag trodde det var en levande varelse i det där paketet - typ en rar kisse eller något - pust.. skönt att så inte var fallet.

Men hon var hur söt som helst!


Kram Maud

Nettan sa...

Vilken härlig ny " familjemedlem " ni skaffat =0) !!
Vad tråkig historia med huset & fy för oärliga människor.
Tycker ni ska sätta upp kryss, det är så snyggt & skulle passa erat hus !
Kram Nettan

Katta sa...

Just nu nä, men allt har väl sin tid ;) Hoppas att få se dina tapeter snart då. Vill också ha tapeter nu men det finns så många fina att jag får beslutsångest i tapetaffären. Ha en bra dag, kram Katta

Vecka - Vecka sa...

Vilken söt ny familjemedlem!

Jo, nog har vi planerat en till, men inte än..

Jag tycker att trappor runt låter fint! Eftersom dina barn är stora redan, så är det ju heller inget hinder! Fint kommer det att bli iallafall! Om lite på två veckor ska vi börja bygga vår altan! Jippii!

Kram, Lotta

Karin i Villa Grå sa...

Vilken söt och välgjord familjemedlem som flyttat in!

Era stackare, jag hoppas att allt löser sig till slut. En vi känner går igenom ungefär samma sak just nu, med advokater inblandade, och sover inte särskilt gott. Det är påfrestande och suger ur en all energi :-(

Kryss skulle bli jättefint på er altan! *tror*

Och du, TUSEN TACK för vinsten som kom idag, jag blev så glaaaad! Vad mycket smått och gott du hade plockat ihop, jag lägger ut det på bloggen nästa gång jag gör ett inlägg. Du är så go!

Kram!

Karin

me and alice sa...

En sån liten sötnos du fått hem...
kram Susanne

Sara sa...

Vilken gullig familjemedlem! Jag tycker att det är snyggt med kryss, blir lite luftigare.
Kram Sara

Helena Sjögren sa...

Jag tror det blir toppen utan staket och ett litet däck eller en trapp med bredare avsatser utan tak framför. Det skulle göra att det blev mycket luftigare... Kanske bygga igen hålet vid spisen / grillen för att få en hel vägg där i stället.. Det är lite svårt att se på bilderna hur stort utrymme ni har där uppe.

Skulle va läckert med en sån där gunga som ofta finns på de Amerikanska verandorna, du vet.. Men det kanske är lite ont om plats där....
Lycka till med planerna ! Kram kram

karofina sa...

ja du är inte ensam om att köpa grisen i säcken, nu är det väl inte så jättestora saker med vårt hus, mest småsaker som slarv här o var, men det kan ju leva med så länge det inte påverkar funktionen. men vårt tak över köksingången rasade bara i backen en dag, jag hela skiten med tegel o allt! hade stått nån där under hade man inte levt idag! *ryser* ja förra ägaren sluddrade ju bara om att han inte hade nummer till snickaren osv.... ingen normal snickare skulle sätta upp ett tag med enbart SPIK och korta reglar som inte gör nån som helst nytta!
I-D-I-O-T!
Det är bara att försöka göra det bästa av det, vårt tak är fixat och bättre gjort nu :) för övrigt är jag skitnöjd med vårt köp.
din altan, skulle tatt bort taket, gjort trapp ner, kanske kryssräcke på vissa ställen.
puss o kram!

Sanna sa...

Jag sällar mig till kören som säger trappor - inte staket. :-)

Jodu, det var en riktigt fräck skata. Tror att det är hon som lämnat visitkort inne i butiken i källaren också. Tursamt nog bara på golvet! :-o

*kram*

marita blücher sa...

Vilken sötnos till nykomling ni fått i familjen! Tråkigt med allt strul med huset, jag förstår att du är less på det vid detta laget. Det är svårt att ge råd angående altanen, det kan nog bli snyggt både med ett kryss-staket och trappor.
Tusen tack för din gulliga kommentar på min blogg.
Kramis/Marita